PdF:SZ7BP_SoPs Social Psycholgy Lecture - Course Information
SZ7BP_SoPs Social Psychology Lecture
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (alternate examiner)
Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (alternate examiner)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (alternate examiner) - Guaranteed by
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. - Timetable of Seminar Groups
- SZ7BP_SoPs/01: Wed 13:25–14:10 učebna 50
SZ7BP_SoPs/02: Wed 12:30–13:15 učebna 50
SZ7BP_SoPs/03: Thu 7:55–8:40 učebna 50 - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 71 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Kurs sociální psychologie je orientován na vytvoření základů sociálně psychologického myšlení v kontextu profesí zaměřených na práci s lidmi. Podává přehled teorie mezilidských interakcí v makro i mikrosociálním prostoru. Seznamuje se sociálně psychologickými aspekty pedagogické komunikace; informuje o zákonitostech a podmínkách adekvátní sociální percepce a atribuce; obojí v souvislosti s možnostmi kultivace a sebevýchovy. Druhou podstatnou část tvoří psychologie skupinového života; psychol. aspekty struktury a dynamiky skupin s ohledem na specifika různých druhů skupin dětí a mládeže a různých oblastí společenského života.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Sociální psychologie - objekt a předmět sociální psychologie; postavení sociální psychologie v systému psychol.disciplín; význam studia sociální psychologie pro učitele a profese v oblastech výchovy, vedení, řízení, péče a terapie; možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v praxi učitele a vychovatele; aplikovaná sociální psychologie. 2. Humanizace člověka - socializace osobnosti - psychologická charakteristika procesu socializace jedince; procesy personalizace, kulturace, profesionalizace a socializace; specifika řízené socializace (výchovy) a dalších socializačních mechanizmů a vlivů; kritéria efektivity socializace. Produkty socializace. 3. Sociální učení jako psychologický mechanizmus socializace; sociální posilování, imitace, identifikace; podmínky efektivity sociálního učení. 4.-5. Psychologie mezilidských vztahů základní znaky interakcí (vztažnost, stimulace, ovlivnění); kritéria efektu interakce (aktivita, úroveň zprostředkovanosti, hodnoty); Typy součinnosti (koexistence, koordinace, kooperace; rivalita, soutěžení, reciprocita); některé možnosti psychologické analýzy mezilidských vztahů. 6.- 7.Komunikace - komunikační obsahy; druhy a styly komunikace; efektivní komunikace. 8. Percepce a atribuce - senzitivita; situační vnímání; utváření obrazu jiného člověka, zdroje vnímání a posuzování jiného člověka; chyby v percepci; atribuce, sebepercepce a sebehodnocení. 9. Sociální vlastnosti a rysy osobnosti - kooperativnost - sociabilita - tolerance - sociální tvořivost - mínění a postoje - vztahově postojové vlastnosti osobnosti. 10. Psychologická charakteristika sociální skupiny se zaměřením na malou sociální skupinu, znaky, atributy sociální skupiny - struktura a dynamika malé sociální skupiny; skup. normy, cíle a způsoby jejich dosahování; Tým; týmové role. 11. Školní třída jako sociální skupina - rodina a školní třída jako sociální skupiny - charakteristika a psychologický význam skupin volného času. 12. Problémové, náročné a konfliktní sociální situace (frustrace - deprivace - stres: hledisko sociálně- psychologické), konfliktní situace (konflikty intra- a interskupinové, konflikty rolí; frustrace jako sociální situace, frustrace jako stav (prožitek), typické reakce žáků na frustraci; situace frustrace a stresu; stres - hledisko sociálněpsychologické; frustrační tolerance; sociální faktory utváření odolnosti vůči stresu a frustraci; deprivace (sociální) - důsledky. 13. Aktivizující metody a postupy v práci učitele využívající sociálně-psychologických výcvikových technik. 14. Závěrečná syntetizující úvaha nad poznatkovým systémem SP, event. volné téma dle zájmu studentů.
- Assessment methods (in Czech)
- Písemný test. Tematické okruhy k testu vychází z programu přednášek a jsou uvedeny na webu: http://www.ped.muni.cz/wpsy/SP_SYLAB/sylab_SP.htm
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Teacher's information
- http://www.ped.muni.cz/wpsy/SP_SYLAB/sylab_SP.htm
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SZ7BP_SoPs