PdF:TE2RC_DT1 Didaktika technických před. 1 - Informace o předmětu
TE2RC_DT1 Didaktika technických předmětů 1
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 15 hodin. 7 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Jančíková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Technická a informační výchova pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií. Zejména jde o osvojení vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
- Osnova
- 1. Technická a informační výchova v systému základního vzdělávání, aktuální otázky školství (Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací program, aktuální dokumenty). 2. Člověk a svět práce, Informační a komunikační technologie – vzdělávací oblasti RVP (charakteristika, cíle, vzdělávací obsah, učivo, očekávané výstupy 3. Technologie vyučování technickým předmětům na základní škole – teorie vyučování, oborová didaktika (teorie řízení vyučovacího procesu, vyučovací cíle, formy, zásady, metody, prostředky). 4. Vyučovací jednotka jako základní vyučovací forma (struktura, cíl, organizace, úloha učitele a žáka, technické a materiální podmínky 5. Příprava a realizace vyučovacího procesu, pedagogická praxe studentů (hospitace, teoretická i praktická příprava učitele na vyučovací jednotky, cvičné výstupy). 6. Vyučovací metody a prostředky v předmětech technického a informačně technologického charakteru (klasické i progresivní vyučovací metody a jejich využití v pedagogické praxi, specifika využití výpočetní techniky, odborných laboratoří a školních dílen). 7. Člověk a svět práce - úvodní hodiny praktických činností na základní škole (specifika práce se žáky, organizace a bezpečnost práce ve školní dílně, laboratoři a v učebně výpočetní techniky). 8. Technické kreslení na základní škole, základy počítačové grafiky (příprava technické dokumentace, pravoúhlé promítání, technické náčrty, technické myšlení, rozvoj představivosti a kreativity, mezipředmětové vztahy). 9. Technologie výroby – základní problémy a jejich interpretace na základní škole (výroba a její úkoly ve společnosti, organizace práce, technologické postupy, problémy ekologie a ochrany 10. Konkrétní didaktika v oblasti praktických činností s technickými materiály – papír, karton, dřevo (jednoduché pracovní operace a postupy, nástroje, nářadí, praktická cvičení). 11. Konkrétní didaktika v oblasti praktických činností s technickými materiály – kovy, plasty (jednoduché pracovní operace a postupy, nástroje, nářadí, praktická cvičení).
- Metody hodnocení
- zápočet - podle výsledků ve cvičení
- Informace učitele
- 1. FRIEDMANN, Z. Didaktika technické výchovy. Brno: MU, 2001. 2. FRIEDMANN, Z. Technické předměty na základní škole. Brno: MU, 1997. 3. KŘENEK, M. a kol. Elektrotechnika kolem nás. Praha: Fortuna, 1997. 4. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 5. MOŠNA, F. a kol. Práce s technickými materiály. Praha: Fortuna, 1997. 6. MOŠNA, F. a kol. Provoz a údržba domácnosti. Praha: Fortuna, 1997. 7. RAMBOUSEK, V. a kol. Práce s počítačem. Praha, Fortuna 1997. 8. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VUP, 2004. 9. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. 10. ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: MU, 1994.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/TE2RC_DT1