ZS1BK_AT1 Aplikace techniky 1

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Ing. Josef Pecina, CSc. (cvičící)
Ing. Karel Stibor, CSc. (cvičící)
Garance
Ing. Gabriela Štěpánová
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Gabriela Štěpánová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních znalostí a dovedností v oblasti použití a zpracování technických materiálů – dřevo, plasty, kovy a dalších materiálů (papír, přírodniny), používaných ve výuce pracovních činností na prvním stupni základních škol. Technické materiály, technologie zpracování materiálů, ruční obráběcí nástroje.
Osnova
  • 1. Papír, karton, drobný materiál (výroba papíru, druhy, zpracování, použití, drobný materiál, přírodniny – druhy, vlastnosti, možnosti zpracování, náměty pro praktickou činnost, tvořivost a práce žáků s jednoduchými stavebnicemi, bezpečnost a hygiena práce, ekologická výchova). 2. Dřevo (les jako zdroj dřeva, produkční dřeviny, pěstování lesů, těžba dřeva, sortimenty lesní výroby, biologická podstata tvorby dřeva, základní vlastnosti dřeva, fyzikální, mechanické a technologické vlastnosti dřeva, nářadí a nástroje pro práci se dřevem, pilařská výroba, trvanlivost dřeva a prostředky na zvýšení trvanlivosti dřeva). 3. Plasty (podstata a rozdělení plastů, výhodné a nevýhodné vlastnosti plastů, poznávání plastů, lepidla a lepení, nátěrové hmoty, problémy s likvidací odpadů, recyklace, možnosti využití materiálů v praktických činnostech na 1. stupni ZŠ). 4. Kovy (rudy – základní surovina pro výrobu kovů, paliva a tavidla, proces tavby ve vysoké peci a zpracování surového železa, výroba oceli, výroba barevných a lehkých kovů, vlastnosti kovů, způsoby zpracování kovů, opracování kovů ve výrobním procesu, důležitost kovů v národním hospodářství). 5. Technická grafika (význam technického kreslení, poslání výkresu při dorozumívání mezi technikem a výrobním pracovníkem, druhy technických těles a jejich promítání na průmětny, základy zobrazování, druhy čar, kóty a kótování).
Metody hodnocení
Výběr tématu a vypracování stručné anotace ke vzorovému výukovému projektu, který bude odevzdán před zkouškou z předmětu Aplikace techniky II.
Navazující předměty
Informace učitele
1. SZÁSZ, T.: Pracujeme se dřevem jen s dobrými nástroji. Praha: SNTL, 1991. 2. ŠKÁRA, I.: Materiály a technologie – dřevo. Brno: MU, 1996. 3. NUTSCH, W. A KOL.: Příručka pro truhláře. Praha: Sobotáles, 1999. 4. ŠKÁRA, I., HRABINA, V.: Materiály a technologie – plasty. Brno: MU, 1997. 5. STIBOR, K. A KOL.: Konstruování a technická grafika pro učitele. Brno: MU, 1997. 6. ŠKÁRA, I. A KOL.: Technika a základní všeobecné vzdělání. Brno: MU,1996. 7. FRIEDMANN, Z. A KOL.: Technické předměty na ZŠ - příručka pro učitele. Brno: MU,1997. 8. ŠKÁRA, I. A KOL.: Aplikace techniky. Brno: MU, 1998. 9. STIBOR, K. A KOL.: Praktikum materiálů a technologie kovů. Brno: MU, 2003.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.