PdF:ZS1BK_AT1 Aplikace techniky 1 - Informace o předmětu
ZS1BK_AT1 Aplikace techniky 1
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/0/8. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Ing. Josef Pecina, CSc. (cvičící)
Ing. Karel Stibor, CSc. (cvičící) - Garance
- Ing. Gabriela Štěpánová
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Gabriela Štěpánová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních znalostí a dovedností v oblasti použití a zpracování technických materiálů – dřevo, plasty, kovy a dalších materiálů (papír, přírodniny), používaných ve výuce pracovních činností na prvním stupni základních škol. Technické materiály, technologie zpracování materiálů, ruční obráběcí nástroje.
- Osnova
- 1. Papír, karton, drobný materiál (výroba papíru, druhy, zpracování, použití, drobný materiál, přírodniny – druhy, vlastnosti, možnosti zpracování, náměty pro praktickou činnost, tvořivost a práce žáků s jednoduchými stavebnicemi, bezpečnost a hygiena práce, ekologická výchova). 2. Dřevo (les jako zdroj dřeva, produkční dřeviny, pěstování lesů, těžba dřeva, sortimenty lesní výroby, biologická podstata tvorby dřeva, základní vlastnosti dřeva, fyzikální, mechanické a technologické vlastnosti dřeva, nářadí a nástroje pro práci se dřevem, pilařská výroba, trvanlivost dřeva a prostředky na zvýšení trvanlivosti dřeva). 3. Plasty (podstata a rozdělení plastů, výhodné a nevýhodné vlastnosti plastů, poznávání plastů, lepidla a lepení, nátěrové hmoty, problémy s likvidací odpadů, recyklace, možnosti využití materiálů v praktických činnostech na 1. stupni ZŠ). 4. Kovy (rudy – základní surovina pro výrobu kovů, paliva a tavidla, proces tavby ve vysoké peci a zpracování surového železa, výroba oceli, výroba barevných a lehkých kovů, vlastnosti kovů, způsoby zpracování kovů, opracování kovů ve výrobním procesu, důležitost kovů v národním hospodářství). 5. Technická grafika (význam technického kreslení, poslání výkresu při dorozumívání mezi technikem a výrobním pracovníkem, druhy technických těles a jejich promítání na průmětny, základy zobrazování, druhy čar, kóty a kótování).
- Metody hodnocení
- Výběr tématu a vypracování stručné anotace ke vzorovému výukovému projektu, který bude odevzdán před zkouškou z předmětu Aplikace techniky II.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- 1. SZÁSZ, T.: Pracujeme se dřevem jen s dobrými nástroji. Praha: SNTL, 1991. 2. ŠKÁRA, I.: Materiály a technologie – dřevo. Brno: MU, 1996. 3. NUTSCH, W. A KOL.: Příručka pro truhláře. Praha: Sobotáles, 1999. 4. ŠKÁRA, I., HRABINA, V.: Materiály a technologie – plasty. Brno: MU, 1997. 5. STIBOR, K. A KOL.: Konstruování a technická grafika pro učitele. Brno: MU, 1997. 6. ŠKÁRA, I. A KOL.: Technika a základní všeobecné vzdělání. Brno: MU,1996. 7. FRIEDMANN, Z. A KOL.: Technické předměty na ZŠ - příručka pro učitele. Brno: MU,1997. 8. ŠKÁRA, I. A KOL.: Aplikace techniky. Brno: MU, 1998. 9. STIBOR, K. A KOL.: Praktikum materiálů a technologie kovů. Brno: MU, 2003.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/ZS1BK_AT1