PdF:ZS1BP_SSP1 Seminář ke školní pedagogice I - Informace o předmětu
ZS1BP_SSP1 Seminář ke školní pedagogice I
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Hana Filová, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_SSP1/01: Út 10:40–12:20 učebna 39
ZS1BP_SSP1/02: Út 12:30–14:10 učebna 39
ZS1BP_SSP1/03: Po 9:45–11:25 učebna 39
ZS1BP_SSP1/04: Út 13:25–15:05 pracovna doktorandů
ZS1BP_SSP1/05: Po 17:05–18:45 učebna 39
ZS1BP_SSP1/06: Po 14:20–16:00 učebna 39 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Školní pedagogika je integrovaný pedmt, který zahrnuje výbr problém, tradin obsažených v obecné didaktice a teorii výchovy, ale zasahujících i do oblasti pedagogické a sociální psychologie a psychologie osobnosti. Poskytuje studentm spíše situan zamenou teorii, bezprostedn využitelnou v práci uitele primární školy, s dostaten širokým a pimen hlubokým pedagogicko-psychologickým i filosofickým kontextem a to tak, aby se prohloubila motivovanost student smrem k budoucí profesi, ale i jejich aktivita v oblasti samostudia.
- Osnova
- Škola a vzdlání. Souasná škola a perspektivy jejích zmn. Diferenciace a individualizace ve vzdlávání. Alternativy 1.st.ZŠ (základní, obecná a národní) v souvislostech tvorby školního vzdlávacího programu. Uitel a žák, školní tída. Utváení sociálního klimatu ve tíd a škole. Školní ád. Výchova ve tíd.Práce tídního uitele, vedení tídní dokumentace. Povinnosti tídního uitele v kritických výchovných situacích, spolupráce s rodii, s vedením školy, s PPP. Sebereflexe jako prostedek profesionálního rozvoje uitele. Uitelská etika. Spolupráce rodiny a školy, výchova v rodin. Zákon o rodin. Výchova k rodiovství a sexuální výchova. Hodnotová výchova v rodin. Mravní výchova, její cíl, obsah, metody, formy a prostedky. Prosociální výchova jako základ mravní výchovy. Výchova k obanství a vlastenectví, interkulturní výchova. Kultivace hodnotového systému a charakteru. Káze a výchova k ukáznnosti. Výchovné problémy ve škole a jejich ešení. Estetická výchova, její cíle a zamení. Zvláštnosti a formy estetické výchovy na 1. st. ZŠ. Tlesná a zdravotní výchova. Hygiena a zdravý životní styl. Zdravá škola. Ekologická/environmentální výchova v práci uitele na 1. st. ZŠ. Globální výchova. Výchova pro udržitelný rozvoj. Výchova k tvoivosti. Aktivita, samostatnost a tvoivost ve výchovn vzdlávacím procesu. Dtská hra a práce. Hra, uení a práce v mladším školním vku. Pracovní výchova ve škole a v rodin, profesionální orientace.
- Literatura
- Studie z teorie a metodiky výchovy (Variant.) : Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. II. Edited by Stanislav Střelec. info
- HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
- HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
- STŘELEC, Stanislav. ( Et al). Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 189 s. ISBN 80-85931-61-3. info
- STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
- STŘELEC, S. a A KOL. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. Brno: Paido, 1998. info
- STŘELEC, Stanislav, Stanislava KUČEROVÁ, Vladimír SPOUSTA, Bohumír BLÍŽKOVSKÝ, Vladimír JŮVA a S. SVOBODOVÁ. Texty ke studiu otázek výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 1994, 67 s. ISBN 80-901737-8-0. info
- Metody hodnocení
- seminář, zkouška ústní
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/ZS1BP_SSP1