ZS1BP_SoPs Sociální psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Rozvrh
Čt 8:50–9:35 učebna 50
Předpoklady
ZS1BP_PsDV Psychologie duš. vývoje
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs sociální psychologie je orientován na vytvoření základů sociálně psychologického myšlení v kontextu specifik práce učitele na 1.stupni ZŠ. Podává přehled teorie mezilidských interakcí v makro i mikrosociálním prostoru. Seznamuje se sociálně psychologickými aspekty pedagogické komunikace; informuje o zákonitostech a podmínkách adekvátní sociální percepce a atribuce; obojí v souvislosti s možnostmi kultivace a sebevýchovy. Druhou podstatnou část tvoří psychologie skupinového života; psychol. aspekty struktury a dynamiky skupin s ohledem na specifika různých druhů skupin dětí mladšího a středního školního věku.
Osnova
  • 1. Sociální psychologie - předmět SP; postavení sociální psychologie v systému psychol.disciplín; přínos pro učitele; možnosti aplikace v praxi učitele a vychovatele;. 2. Humanizace člověka - socializace osobnosti - psychologická charakteristika procesu socializace jedince; procesy personalizace, kulturace, profesionalizace a socializace; kritéria efektivity socializace. 3. Sociální učení jako psychologický mechanizmus socializace; sociální posilování, imitace, identifikace; podmínky efektivity sociálního učení.Sociální učení v kontextu socializace žáka ml.školního věku 4.-5. Psychologie mezilidských vztahů, základní znaky interakcí; Typy součinnosti; některé možnosti psychologické analýzy mezilidských vztahů. 6.-7..Komunikace - komunikační obsahy; druhy a styly komunikace; efektivní komunikace. 8. Percepce a atribuce - senzitivita; situační vnímání; utváření obrazu jiného člověka, zdroje vnímání a posuzování jiného člověka; chyby v percepci; atribuce, sebepercepce a sebehodnocení. 9. Sociální vlastnosti a rysy osobnosti - kooperativnost - sociabilita - tolerance - sociální tvořivost - mínění a postoje - vztahově postojové vlastnosti osobnosti. 10. Psychologická charakteristika sociální skupiny se zaměřením na malou sociální skupinu, znaky, atributy sociální skupiny - struktura a dynamika malé sociální skupiny; skup. normy, cíle a způsoby jejich dosahování; Tým; týmové role. Skupinový život dětí ml.školního věku 11. Problémové, náročné a konfliktní sociální situace 12. Možnosti aplikace aktivizujících a výcvikových technik v práci učitele 13. Aktuální poznatky a otázky sociální psychologie
Literatura
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Sociální psychologie. Brno, 2004, 215 s. ISBN nepřiděleno. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vydání 1. Praha: Academia, 1999, 287 stran. ISBN 8020006907. info
  • LAŠEK, Jan. Kapitoly ze sociální psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 115 s. ISBN 80-7041-533-9. info
  • Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 8073670925. info
  • VÝROST, Josef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie II. první. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5. info
  • Aplikovaná sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 383 s. ISBN 80-7178-269-6. info
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wpsy/SP_SYLAB/sylab_SP.htm
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.