PdF:ZS1BP_ZOSP Základy obec. a srov. ped. - Informace o předmětu
ZS1BP_ZOSP Základy obecné a srovnávací pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející) - Garance
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh
- St 9:45–10:30 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům učitelství pro 1. stupeň ZŠ základní teoretickou bázi pro další pedagogické vzdělávání v těchto oblastech : - vytvoření pojmového aparátu a zvládnutí elementárního vědního systému pedagogiky - proniknutí do sociálních souvislostí procesu výchovy - základní orientace v současných výchovně vzdělávacích systémech ve světě v kontextu jejich historických, socioekonomických, politických, kulturních, náboženských a jiných významných faktorů
- Osnova
- 1. Pedagogika, její předmět, vznik, struktura. Vztah pedagogiky k jiným vědám. Význam pedagogické vědy- pedagogika jako normativní, explorativní a explanační teorie 2. Pedagogický výzkum a jeho metodologie. 3. Pojetí výchovy a její podmíněnost. Edukace a edukační realita. Edukační procesy. Výchova, vzdělání, vyučování a učení, výchova v užším smyslu. 4. Cíle výchovy a výchovné principy. 5. Funkce výchovy. 6. Prostředky a formy výchovy. 7. Antropogenní činitelé výchovy (pedagog a vychovávaný jedinec) a jejich vzájemné vztahy ve výchovném procesu 8. Teorie a metodologie srovnávací pedagogiky. Vzdělávací systémy : struktura a fungování. Preprimární, primární a základní vzdělávání. Vyšší sekundární, terciární a vysokoškolské vzdělávání. Vzdělávání dospělých a distanční vzdělávání. 9. Trendy, problémy a perspektivy vzdělávání v mezinárodním kontextu. Problém rovnost příležitostí ke vzdělávání, školní neúspěšnost, rodina a škola, problematika kooperace apod. v mezinárodní komparaci, cizí jazyky v evropském vzdělávání.
- Literatura
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 2000]. 1. vyd. Jinočany: H & H, 2000, 175 s. ISBN 80-86022-79-X. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 274 s. ISBN 8071844896. info
- GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
- JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 1995, 95 s. ISBN 8085931060. info
- VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 1994]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 115 s. ISBN 80-7066-982-8. info
- Metody hodnocení
- Přednáška. Ukončeno zápočtovým testem. Požadavky viz sylabus a materiály na ISU.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/ZS1BP_ZOSP