ZS1MK_PDM1 Didaktika matematiky 1

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0/12. 12. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (přednášející)
Garance
RNDr. Růžena Blažková, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Růžena Blažková, CSc.
Předpoklady
Znalosti odborných matematických disciplín
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice výuky matematiky na 1. stupni základní školy, jejím teoretickém matematickém základu a metodách a formách práce ve výuce matematiky. Poznávací a pojmotvorné procesy v matematice. Důležitost transformace odborných matematických poznatků do systému učiva matematiky ZŠ v oblasti zavádění přirozených čísel a racionálních čísel a operací s nimi. Předmět integruje poznatky z matematiky, pedagogiky, psychologie, obecné didaktiky, sociologie. Studenti se seznámí s různými metodickými postupy v matematice v různých fázích edukačního procesu. Didaktika matematiky a její místo v systému věd. Cíle výuky matematiky. Vzdělávací programy a zařazení matematiky do vzdělávacích programů. Edukační konstrukty (rámcový vzdělávací program, učební osnovy matematiky, standardy vzdělávání v matematice). Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Aktivní činitelé ve vyučování matematice. Osobnost učitele matematiky, strategie učitelovy práce. Žák jako objekt i subjekt edukace, vzdělávání žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami v matematice, komunikace v matematice. Diagnostika, hodnocení a klasifikace v matematice. Zavedení přirozených čísel na 1. stupni ZŠ a postupné budování polokruhu všech přirozených čísel od 1. do 5. ročníku ZŠ. Další číselné obory na 1. stupni ZŠ (zlomek, desetinné číslo). Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a řešení aplikačních úloh se zřetelem k 1. a 2. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Řešení aplikačních úloh, metodika slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh. Seznam odborné literatury (obsahuje základ předmětu) BLAŽKOVÁ, Růžena - MATOUŠKOVÁ, Květoslava - VAŇUROVÁ, Milena. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně ZŠ. Učební text. Brno : PdF MU, 1995. 78 s. ISBN 80-210-0468-1. BLAŽKOVÁ, Růžena MATOUŠKOVÁ, Květoslava VAŇUROVÁ, Milena. Kapitoly z didaktiky matematiky pro studium učitelství 1. stupně. Učební text. Brno :PdF MU, 2002. 82s. v tisku. BLAŽKOVÁ, Růžena - MATOUŠKOVÁ, Květoslava - VAŇUROVÁ, Milena - BLAŽEK, Miloslav. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno : Paido, 2000. 94 s. ISBN 80-85931-89-3. HEJNÝ, Milan - KUŘINA, František. Dítě, škola a matematika. Praha : Portál, 2001. 187 s. ISBN 80-7178-581-4. KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana - PUPALA, Branislav. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. Učební plány, učební osnovy různých vzdělávacích programů. Učebnice matematiky, pracovní sešity, sbírky úloh. Metodické texty a časopisy. Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů Rozbor žákovských prací vztahujících se ke konkrétnímu tématu učiva matematiky. Práce s chybou ve výuce z hlediska učitele i žáka. Vypracování metodických řad úloh k danému tématickému celku. Samostatná práce: Sebereflexe můj vztah k matematice a jejímu vyučování. Zpracoval R.Blažková, M.Vaňurová Datum 19. 6. 2002
Osnova
  • Didaktika matematiky a její místo v systému věd. Cíle výuky matematiky. Vzdělávací programy a zařazení matematiky do vzdělávacích programů. Edukační konstrukty (rámcový vzdělávací program, učební osnovy matematiky, standardy vzdělávání v matematice). Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Aktivní činitelé ve vyučování matematice. Osobnost učitele matematiky, strategie učitelovy práce. Žák jako objekt i subjekt edukace, vzdělávání žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami v matematice, komunikace v matematice. Diagnostika, hodnocení a klasifikace v matematice. Zavedení přirozených čísel na 1. stupni ZŠ a postupné budování polokruhu všech přirozených čísel od 1. do 5. ročníku ZŠ. Další číselné obory na 1. stupni ZŠ (zlomek, desetinné číslo). Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a řešení aplikačních úloh se zřetelem k 1. a 2. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Řešení aplikačních úloh, metodika slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh. Seznam odborné literatury (obsahuje základ předmětu) BLAŽKOVÁ, Růžena - MATOUŠKOVÁ, Květoslava - VAŇUROVÁ, Milena. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně ZŠ. Učební text. Brno : PdF MU, 1995. 78 s. ISBN 80-210-0468-1. BLAŽKOVÁ, Růžena MATOUŠKOVÁ, Květoslava VAŇUROVÁ, Milena. Kapitoly z didaktiky matematiky pro studium učitelství 1. stupně. Učební text. Brno :PdF MU, 2002. 82s. v tisku. BLAŽKOVÁ, Růžena - MATOUŠKOVÁ, Květoslava - VAŇUROVÁ, Milena - BLAŽEK, Miloslav. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno : Paido, 2000. 94 s. ISBN 80-85931-89-3. HEJNÝ, Milan - KUŘINA, František. Dítě, škola a matematika. Praha : Portál, 2001. 187 s. ISBN 80-7178-581-4. KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana - PUPALA, Branislav. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. Učební plány, učební osnovy různých vzdělávacích programů. Učebnice matematiky, pracovní sešity, sbírky úloh. Metodické texty a časopisy. Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů Rozbor žákovských prací vztahujících se ke konkrétnímu tématu učiva matematiky. Práce s chybou ve výuce z hlediska učitele i žáka. Vypracování metodických řad úloh k danému tématickému celku. Samostatná práce: Sebereflexe můj vztah k matematice a jejímu vyučování. Zpracoval R.Blažková, M.Vaňurová Datum 19. 6. 2002
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.