ZS1MP_AOP Aktuální otázky pedagogiky (reflexe praxe)

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh
Po 8:50–10:30 učebna 35
Předpoklady
Základy pedagogiky I,II a seminář Školní pedagogika I, II a seminář
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je konečná syntéza profesionálních, teoretických i praktických kompetencí učitele, založených během studia na pedagogické fakultě. Obsahuje výběr problematiky, který je dán konkrétními okolnostmi vývoje české školy a pedagogiky, případně může reagovat na aktuální požadavky studentů, které vyplynuly z rozvoje jejich odborných zájmů, ovlivněných absolvovanou souvislou praxí či studiem odborné literatury. Cílem předmětu je také reflexe učitelské praxe. Studenti konzultují problémy praxe s lektory-supervizory v individuálních i skupinových formách supervize. Seznámí se s technikami supervizí a reflektivní práce a získají dovednost rozvíjet formy kolegiální podpory a spolupráci s kolegy ve své budoucí profesi.
Osnova
  • Topics: 1. Teacher and his conception of education and pupil. Creativity in teacher's profession. 2. Professional ethics of the teacher. Self reflection in professional development of the teachers. 3. School management. 4. Trends in the development of czech schools. System of the education. Education and culture on trip to EU. White book. 5. Danger children. Criminality of the children, problems dependences and school 6. Cooperation of the schools and pedagogic-psychological consulting rooms. Reflexe praxe: 1. Pojmy reflexe, supervize, profesionální rozvoj (mentoring, tutoring atd.) 2. Techniky pro reflektivní a supervizí práci (analytické a dg. nástroje, pozorovací schémata, techniky dotazování, apod.). 3. Praktická část: reflektivní práce na jednotlivých kauzách Pojetí předmětu směřuje ke tříbení postojů studenta k edukační realitě a posiluje možnost vytvoření prvotního pojetí výuky už v průběhu pregraduální přípravy.
Literatura
  • STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2001, 48 l. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • POL, Milan a Bohumíra LAZAROVÁ. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: STROM Praha, 1999, 78 s. ISBN 80-86106-07-1. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-61-3. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky [Jůva, 1997]. 4. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 76 s. ISBN 80-85931-43-5. info
  • Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků : sborník z celostátního semináře k problematice tvořivosti v práci učitele a žáka, který se konal dne 16.9.1997 na Pedagogické fakultě MU v Brně. Edited by Vladimír Jůva. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 133 s. ISBN 8085931478. info
  • Vyučování a učení : cesta k učící se společnosti : (Bílá kniha o vzdělávání a odborné přípravě). Edited by Květa Goulliová, Translated by Antonín Mikeš. Praha: Učitelské noviny - Gnosis, 1997, 96 s. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy [Svobodová, 1996]. 2., doplněné vyd. Brno: Paido, 1996, 112 s. : i. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-19-2. info
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: EKKA, 1996, 382 s. ISBN 80-902200-8-8. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • FRIEDL, Arnošt. Školské zákony :komentář. Vyd. 1. Praha: Eurounion, 1996, 320 s. ISBN 80-85858-42-8. info
  • HRABAL, Vladimír. Jaký jsem učitel? : metody získávání poznatků o vlastní vzdělávací činnosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 156 s. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Typ ukončení: zápočet
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011.