PdF:ZS1MP_DIVZ Didaktika integr. věd. základu - Informace o předmětu
ZS1MP_DIVZ Didaktika integrovaného vědního základu
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (náhr. zkoušející)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (náhr. zkoušející)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
PhDr. Mgr. Pavel Vyhňák (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh
- Út 12:30–13:15 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se vzdělávacími cíli učení o přírodě a společnosti,se strukturou vzdělávacích obsahů, se specifickými vyučovacími metodami, formami a prostředky. Jde o předmětovou didaktiku učebních předmětů prvouka, vlastivěda a přírodověda, které byly dosud ve studijním plánu učitelství 1. stupně ZŠ zařazeny samostatně a vyučovány odděleně. Integrované pojetí didaktiky lépe odpovídá žádoucímu pojetí výuky těmto předmětům v praxi na základních školách.
- Osnova
- 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy. 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program. 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......). 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce. 6 Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce. 7. Uplatnění didaktických her ve výuce. 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická). 9. Specifika výchovy ke zdraví. 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
- Literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Metody hodnocení
- Seminář, ukončení ústní zkouškou. Požadavky viz sylabus, materiály na ISU a vypracování příprav na vyučovací hodinu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/ZS1MP_DIVZ