PdF:ZS1MP_LDLP Methodology - Lit. - Course Information
ZS1MP_LDLP Methodology - Teaching Literature
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová - Timetable
- Thu 10:40–11:35 učebna 20
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives
- The subject aims at basic theoretic questions of the literary education (reading, the demands of curriculum, reception process, literary communication, methods of literary education, interpretation, actual literary education) and their practical realization at primary school.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Didaktika literární výchovy jako vědní disciplína, základní literatura. 2. Proces recepce literárního textu, literární komunikace, literárněvýchovný proces a jeho složky (činitelé vyučování literatuře). Funkční,literární, kulturní gramotnost. 3. Vývoj názorů na literární výchovu v primární škole; proměny čítanek jako základních učebních prostředků, funkce čítanky. 4. Pojetí literární výchovy v primární škole v platných vzdělávacích programech. Literární výchova v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání: terminologie RVP ZV ve vztahu k terminologii oboru; otázky struktury cílů dle RVP ZV - cíle literárního vyučování ve vztahu k vzdělávacímu oboru, oblasti a klíčovým kompetencím; literární výchova v RVP ZV a ŠVP ZV (očekávané výstupy a učivo a možnosti jejich konkretizace v učebních osnovách); literární výchova v kontextu průřezových témat a potenciální integrace předmětů. 5. Upevňování techniky čtení, diagnostické prověrky, práce se zaostávajícími čtenáři, čtení s věcným porozuměním, přístupy k výuce čtení ("top-down", "bottom-up" přístup). 6. Příprava učitele na hodinu literární výchovy a její složky (literárněvědná, pedagogicko-psychologická, metodická). 7. Literárněvýchovný proces a jeho fáze, funkce a metody motivace. 8. Interpretace uměleckého textu jako jedna z fází literárněvýchovného procesu; funkce a metody didaktické interpretace. Didaktická interpretace jako metoda řešení problémů. 9. Literárně estetické činnosti - reprodukční, produkční (přehled). 10. Metody a formy práce podporující směřování výuky literární výchovy k dosahování klíčových kompetencí (rozvoj komunikativních kompetencí, práce s modelovými situacemi, využití axiologické složky literárních textů) 11. Mimočítanková četba, hodiny tzv. aktuální literární výchovy;kultivace osobnosti žáka jako čtenáře, filmového a televizního diváka.
- Literature
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. http://www.vuppraha.cz
- Obert, V. Detská literatúra a čitaťeľský rozvoj dieťaťa. Bratislava: Litera, 1998.
- ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: PdF MU, 2004, 56 pp. ISBN 80-210-3327-4. info
- Vzdělávací program Národní škola : vzdělávací program pro 1.-9. ročník základního vzdělávání. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1997, 162 s. ISBN 8004266835. info
- Vzdělávací program Obecná škola :pojetí obecné školy : učební osnovy obecné školy. 4., upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 270 s. ISBN 80-7178-106-1. info
- JEŘÁBEK, Jaroslav. Vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 275 s. ISBN 80-7168-337-X. info
- CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 101 s. ISBN 80-85865-41-6. info
- TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 65 l. info
- TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 70 s. info
- PLCH, Jaromír. O výchově slovesným uměním v mladším školním věku. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 197 s. URL info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: přednáška Požadavky na ukončení předmětu: úspěšné zvládnutí závěrečného testu zaměřeného na přednášená témata.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/ZS1MP_LDLP