PdF:AJ2BP_SDUS Seminář k dějinám USA - Informace o předmětu
AJ2BP_SDUS Seminář k dějinám USA
Pedagogická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Michael George, M.A. (cvičící)
Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJ2BP_SDUS/01: Út 12:30–13:15 učebna 59, Z. Janík
AJ2BP_SDUS/02: Út 13:25–14:10 učebna 12, Z. Janík
AJ2BP_SDUS/03: Po 12:30–13:15 učebna 41, Z. Janík - Předpoklady
- AJ2BP_SZKO Souborná zkouška z AJ || AJ2BP_SOZK Souborná zkouška z AJ
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- The main topic of the course is Race and Membership in American History - membership not only as a sense of belonging to a group, but also as freedom and right to belong and to participate so as to live a full and decent life. In our course we are going to see how millions of Americans were fighting for this dream.
Main objectives can be summarized as follows:
1. To support students in a process of personalizing history and relating it to their own cultures and everyday experiences.
2. To focus students learning on a variety of perspectives on historical issues and to critically explore differing points of view on these issues.
3. To provoke students into questioning stereotypes and challenging racist attitudes.
4. To support students in their development of affirmative understanding of ethnic and cultural groups. - Osnova
- 1. Introduction: Historical Perception starts nowadays
- 2. American History Learning: Race and Democracy
- 3. Slavery and the South and North of the United States
- 4. The Period of Reconstruction: Segregation
- 5. Scientific Justification of Racism
- 6. Nation of Immigrants
- 7. Scientific Justification: From Darwin to Eugenics
- 8. Scientific Justification: Eugenics and the Power of Testing
- 9. Science and the State Policy: "Eugenics Laws"
- 10.American 'Imperialism': The "White Man's Burden"
- 11. American Fight for Freedom and Civil Rights
- 12. Case studies solving: "Becoming American"- the experience of Chinese Americans
- Literatura
- Race and Membership in American History: Eugenics Movement. Massachusetts: Facing History and Ourselves Foundation, Inc., 2002. ISBN 0-9615841-9-K
- GORN, Elliot. Constructing the American Past. Harper-Collins, 1995. info
- MARCUS, Robert a David BRUNER. America Firsthand. St. Martin's Press, 1989. info
- MCADAM, Doug. Freedom summer. Oxford: Oxford University Press, 1988, x, 333. ISBN 0195064720. info
- DAVIS, Allen a Harold WOODMAN. Conflict and Consensus. D.C. Heath, 1980. info
- Metody hodnocení
- seminar. class attendance and participation, on-line tasks. a case study from American History.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/AJ2BP_SDUS