Pd1BP_UDDV Úvod do specializace DV

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh
Čt 12:30–13:15 učebna 19
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s DV jako učebním předmětem, jako pedagogickým principem a s využitím metod DV ve vyučování.Dále budou seznámeni s cíli dramatické výchovy, s průpravnými cvičeními a hrami jako důležitou součástí dramatické výchovy, jež svůj význam mohou splnit jedině tehdy, jsou-li skutečně průpravou pro cestu k vlastnímu jádru dramatické výchovy. Studenti si prakticky ověří rozdíl mezi didaktickou a dramatickou hrou, naučí se je správně vést.
Osnova
  • 1. Pojem DV. 2. Zařazení DV mezi esteticko-výchovné předměty. 3. Cíle DV. 4. Historie DV ve světě a u nás. 5. Didaktická a dramatická hra. 6. Hry na seznámení, uvolnění, rozehřátí. 7. Hry na soustředění. 8. Hry na rozvoj slovní a mimojazykové komunikace. 9. Hry na rozvoj smyslového vnímání. 10. Hry na prostorové cítění. 11. Hry na rozvoj fantazie a představivosti. 12. Hry na rozvoj partnerských vztahů a skupinové citlivosti.
Literatura
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů :kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 5. vyd., v IPOS 2. Praha: IPOS-ARTAMA, 2001, 109 l. ISBN 80-7068-158-6. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 153 s. ISBN 80-7068-105-5. info
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Dramatická výchova. 1. vyd. Brno: CERM, 1998, 21 s. ISBN 80-7204-071-5. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
  • BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky :dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Edited by Pavel Vacek. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996, 83 s. ISBN 80-7068-070-9. info
  • SMITH, Charles A. Třída plná pohody :162 her zaměřených na výchovu ke spolupráci a citlivému jednání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1994, 226 s. ISBN 80-85282-82-8. info
Metody hodnocení
Na začátku semestru celodenní výuka, během semestru pravidelná výuka, 100% účast, k zápočtu odevzdat reflexe z hodin a recenzi na jednu odbornou publikaci týkající se DV.
Informace učitele
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. MACHKOVÁ, E. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha : DAMU1996. ISBN 80-8583-16-3. MACHKOVÁ, E.: Metodika dramatické výchovy. Praha : ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-105-5. BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9. BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha : GEMA, 1990. ISBN neuvedeno. DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 1. Praha : Portál, 1994. ISBN HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 2. Praha : Portál, 1994. ISBN MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra.Hradec Králové : KSS, 1981. PAVLOVSKÁ, M. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno : CERM, 1996. ISBN 80-7521-035-3. PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5. PAVLOVSKÁ, M. ed.: Cesta současné školy ke škole tvořivé.Brno : MSD, 2002. ISBN80-86633-02- HICKSON, A. Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0. SMITH, CH. A.: Třída plná pohody. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-82-8. CANFIELD, J.- WELLS, H.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-028-6. VYSKOČILOVÁ, E.- HERMOCHOVÁ, S. Interakční hry pro školní děti. Praha : Karolinum 1991. ISBN 80-7066-387-5. VALENTAJ.: učit se Být. Praha : STROM, 2000. ISBN 80-86106-08-X.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2009.