SP2BP_SP1b Specializace 1b Psychopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Út 7:00–10:30 učebna 51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Psychopedie, pojem, předmět, cíle, vnější biologické příčiny vzniku mentálního postižení, dělení podle doby vzniku, dědičnost, vnitřní příčiny MR, Downův syndrom, demence, sociální příčiny vzniku mentálního postižení, klasifikace MR dle WHO, charakteristika jednotlivých stupňů, systém vzdělávání MR, speciálně pedagogické centrum, poradenství, ústavy sociální péče, stacionáře, charitativní a nestátní organizace, komunikace MR, alternativní formy komunikace, speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na MR, školský zákon, vyhlášky, chráněné bydlení, podporované zaměstnávání.Terapie. Problematika autismu.
Osnova
  • Psychopedie.
  • Pojem, předmět, cíle předmětu.
  • Vnější biologické příčiny vzniku mentálního postižení.
  • Dělení podle doby vzniku, dědičnost, vnitřní příčiny MR.
  • Downův syndrom.
  • Demence.
  • Sociální příčiny vzniku mentálního postižení.
  • Klasifikace MR dle WHO.
  • Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení.
  • Systém vzdělávání.
  • Speciálně pedagogické centrum, poradenství.
  • Sstacionáře, charitativní a nestátní organizace.
  • Terapie.
Literatura
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • FRANIOK, P. Osoby s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005.
  • VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: UP, 1992
  • ŠVARCOVÁ. I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000
  • BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4.
Metody hodnocení
Ústní zkouška, anotace prostudované literatury ke zkoušce. Povinná docházka a aktivní účast v semináři.
Informace učitele
Souhrnná literatura a okruhy ke zkoušce budou zadány na začátku semestru vyučujícím.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/SP2BP_SP1b