PdF:SP2BP_ZSP1 Zákl. spec.ped.1 psych. - Informace o předmětu
SP2BP_ZSP1 Základy speciální pedagogiky 1 psychopedie
Pedagogická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Út 18:00–18:45 učebna 35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Psychopedie SP4BP_ZSP1 Předmět oboru. Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o postižené s MR dle jednotlivých resortů, srovnání se zahraničím. Prevence, integrace, poradenství.
- Osnova
- 1. Psychopedie jako vědní obor. 2. Charakteristika mentální retardace. 3. Demence. 4. Pseudooligofrenie. 5. Downův syndrom. 6. Etiologie mentální retardace. 7. Klasifikace mentální retardace. 8. Charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. 9. Průřez systémem vzdělávání jedinců s mentální retardací. 10. Poradenský systém. 11. Speciálně pedagogické centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením. 12. Předškolní vzdělávání. 13. Základní škola praktická. 14. Základní škola speciální. 15. Vzdělávání v rámci profesní přípravy. 16. Další vzdělávání. 17. Domovy pro osoby se zdravotním postižením.
- Literatura
- FRANIOK, P. Osoby s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005
- VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: UP, 1992
- VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
- ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. Brno: MSD, 2005, 416 s. MSD. ISBN 80-86633-37-3. info
- ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace :vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 178 s. ISBN 80-7178-506-7. info
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška, aktivní účast na semináři, povinná docházka.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/SP2BP_ZSP1