PdF:SP4MP_SPP2 Specializace: psychopedie 2 - Informace o předmětu
SP4MP_SPP2 Specializace: VV, P, E Psychopedie 2
Pedagogická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 11:35–15:05 učebna 51
- Předpoklady
- Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia, dobrá orientace v edukačním systému žáků s mentálním postižením včetně vzdělávacích programů a zaměření na jedince se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací a kombinovanými vadami.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Výchova a vzdělávání jedinců s mentálním postižením se zaměřením na jednotlivá období. Raná péče, mateřská škola speciální, základní škola speciální, praktická škola. Speciálně pedagogické centrum, školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 72/2005 Sb., vyhláška č. 73/2005 Sb., RVP ZŠS. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická, obsahová stránka diagnostiky, metodologická stránka diagnostiky, diagnostické situace, školní zralost dítěte s mentálním postižením, socializace osob se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením. Poznávací procesy a zvláštnosti utváření osobnosti osoby s mentální retardací. Psychický vývoj MP, poruchy řeči v oblasti obsahové i formální, specifické poruchy řeči v závislosti na míře postižení a etiologii. Komunikace jedinců se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením, alternativní formy komunikace, poradenství a práce s rodinou dítěte/žáka s postižením. Činitelé vyučovacího procesu na základní škole speciální, didaktické zásady, didaktické metody, vyučovací formy, modernizace vyučovacího procesu, specifika osvojování si čtení a psaní na základní škole speciální, specifika počtů na základní škole speciální, základní problematika výuky pracovní a výtvarné výchovy, hudební výchovy, tělesné výchovy na základní škole speciální.
- Osnova
- 1.Charakteristika středně těžké mentální retardace. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd. 2.Charakteristika těžké a hluboké mentální retardace. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd. 3.Alternativní a augmentativní formy komunikace u jedinců se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací. Bazální stimulace. 4.Kombinované postižení. 5.SPC poskytující služby žákům s mentálním postižením. Činnost, legislativa. 6.Základní škola speciální. Vymezení žáků, dělení, trvání, cíle. 7.Vzdělávací program pomocné školy. 8.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 9.Rámcový vzdělávací program pro vzdělávání žáků v základní škole speciální. 10.Učební plán Vzdělávacího programu pomocné školy. 11.Jednotlivé výchovy na základní škole speciální. 12.Přípravný stupeň. Vzdělávací program. 13.Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy. 14.Didaktické zásady používané na základní škole speciální. 15.Didaktické metody používané na základní škole speciální. 16.Vyučovací formy používané na základní škole speciální. 17.Metodika výuky čtení a psaní na základní škole speciální. 18.Metodika výuky počtů na základní škole speciální. 19.Metodika výuky věcného učení na základní škole speciální. 20.Diagnostika. Zaměření na psychopedickou diagnostiku. 21.Profesní příprava jedinců se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací. 22.Pracovní uplatnění a dospělost osob se střední, těžkou a hlubokou mentální retardací. 23.Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. 24.Literatura z oblasti psychopedie.
- Literatura
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
- Vzdělávací program zvláštní školy. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-025-7.
- VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
- Metody hodnocení
- Docházka nutná, zk.
- Informace učitele
- Tato specializace je pokračování specializace zaměřené na lehké mentální postižení.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/SP4MP_SPP2