SPKRC_DMKO Dětská mozková obrna a kombinované postižení

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Pro studenty, kteří mají absolvovány základy předmětu Somatopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: charakterizovat DMO; diagnostika; podpora hrubé motoriky; podpora jemné motoriky; podpora grafomotoriky; psychologické zvláštnosti u DMO; další možnosti podpory rozvoje.
Osnova
  • Základní pojmy.
  • Hrubá motorika.
  • Podpora a rozvoj jemné motoriky.
  • Zvláštnosti u DMO.
  • Možnosti podpory ve vzdělávání.
  • Speciální vzdělávací potřeby.
Literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Didaktické zvláštnosti ve vyučování u integrovaných tělesně postižených žáků. Komenský. Brno: PdF MU v Brně, 2008, roč. 132, č. 3, s. 28-30. ISSN 0323-0449. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Osobnost a narušení sociálních vztahů žáků s tělesným postižením, zdravotním oslabením a žáků nemocných. 2007. vyd. 2007. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vydání. Brno: Paido, 2007, 123 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace jedinců s těžkým zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: PdF MU, katedra speciální pedagogiky, 2005, 122 s. CD ROM. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika; Jemná motorika; Hrubá motorika. In Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. 1. vydání. Praha: IPPP ČR, 2005, s. 21-26. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86856-10-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Rozvoj v oblasti grafomotoriky, jemné motoriky, hrubé motoriky. In Diagnostika a edukace žáků s těžkým zdravotním postižením. 1. vydání. Praha: IPPP ČR, 2005, s. 43-56. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86856-10-0. info
Metody hodnocení
seminář; diskuse v hodině; 1 písemný test pro zápočet; 75% účast ve výuce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/SPKRC_DMKO