PdF:SPLBK_KODP Kom. osob s duálním smysl. pos - Informace o předmětu
SPLBK_KODP Komunikace osob s duálním smyslovým postižením
Pedagogická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/0/20. 20 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Hricová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Předpoklady
- Předmět je vyučován v rámci studijního programu - speciální pedagogika - komunikační techniky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice duálního smyslového postižení – hluchoslepoty. Pozornost bude věnována především rozvoji komunikačních kompetencí u jedinců s hluchoslepotou. Výuka bude zaměřena prakticky (např. Lormova abeceda, daktylografie, taktilní forma znakového jazyka).
- Osnova
- Možnosti poradenství u jedinců s hluchoslepotou, výchova a vzdělávání jedinců s hluchoslepotou, kompenzační pomůcky, komunikační systémy u těchto osob, praktické osvojení Lormovy abecedy a daktylografie.
- Literatura
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 140 s. ISBN 8024411547. info
- Metody hodnocení
- Vypracování seminární práce v rozsahu 3-5 stran formátu A4. Písemný test, ústní zkouška a praktická zkouška z Lormovy abecedy a daktylografie.
- Informace učitele
- Doporučená literatura: CARDINAUX, V., - CARDINAUX, H., LÖWE, A. (1999): Ujměte se mě. Výchova hluchoslepých dětí. Praha: Scientia. HORÁKOVÁ, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In OPATŘILOVÁ, D. (ed.) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2006. ISBN 80-210-3977-9 KOWALIK, S., BAŃKA, A. (2000): Perspektivy rehabilitace hluchoslepých. Praha: Wagner Press. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia, 2000. LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc:Univerzita Palackého, 2001. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001. SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000. SOURALOVÁ, E., LANGER, J. HORÁKOVÁ R., RÁDLOVÁ, E., ŠARÁTKOVÁ, A. Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé, základní zásoba znaků. Výukový CD-ROM, 1. část, Praha: o.s. LORM – Společnost pro hluchoslepé, 2006 ŠTĚRBOVÁ, D. a kol. (2005): Hluchoslepota, lidé s ní a kolem ní. Olomouc: Univerzita Palackého. Úprava prostředí pro výchovu a vzdělávání hluchoslepých. Olomouc: UP Hypertextové odkazy: www.braillnet.cz www.lorm.cz www.sons.cz
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/SPLBK_KODP