SP_DRAM Dramatická výchova

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o tvořivé dramatice jako esteticko-výchovném předmětu, jenž se zabývá osobnostně sociálním učením a učením divadelním dovednostem.Studenti budou seznámeni s obsahem a metodami Dv, v nichž se prolínají poznatky a principy především z oborů dramatických umění, pedagogiky a psychologie, zaměříme se na děti se speciálními potřebami.
Osnova
  • 1. Historie dramatické výchovy. 3. Dramatická výchova dnes. 4. Cíle tvořivé dramatiky. 5. Základní metody Dv. 6. Proces dramatu. 7. Systémy průpravných her a cvičení. 8. Hry a cvičení.
Literatura
  • WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací (Variant.) : Výchova dramatickou improvizací. info
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Dramatická výchova ve škole. 1. vyd. Brno: MSD, 2003, 122 s. ISBN 80-86633-03-3. info
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Dramatická výchova ve škole. In Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. 1.vyd. Brno: Doplněk, 1999, s. 254-258. ISBN 80-7239-034-1. info
  • BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky :dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Edited by Pavel Vacek. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996, 83 s. ISBN 80-7068-070-9. info
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova ve škole. Vyd. 1. Brno: Divadelní fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, 1995, 99 s. ISBN 80-85429-16-0. info
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů : kartotéka pro loutkaře a neloutkaře, kteří si umění hrát- [Budínská, 1992]. 1. vyd. Praha: Gamma, 1992, 127 s. ISBN 80-900145-4-2. info
Metody hodnocení
80 % účast na seminářích, odučení připravené hodiny, její zhodnocení v reflexi a soubor reflexí z jednotlivých seminářů.
Informace učitele
Doporučená literatura: Bláhová, Krista: Uvedení do systému školní dramatiky. ARTAMA, Praha l996. Budínská, Hana: Hry pro šest smyslů. ARTAMA , Praha l994. Delongová, Jindra - Macková, Silva - Svozilová, Dana: Vezměte do ruky knihu. Mravenec, Brno l995. Disman, Miloslav: Receptář dramatické výchovy. SPN, Praha l976. Macková, Silva: Dramatická výchova ve škole. DiFA JAMU, Brno l995. Machková, Eva: Metodika dramatické výchovy. ARTAMA, Praha l993. Mlejnek, Josef: Dětská t vořivá hra. KKS, Hradec Královél98l. Štemberková - Kratochvílová, Šárka: Metodika mluvní výchovy. STD, Praha l994. Valenta, Josef: Metody dramatické výchovy. Strom, Praha l997. Way, Brian: Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. ISV nakladatelství, Praha l996. Časopis Tvořivá dramatika, vydává ARTAMA ve spolupráci s STD, Praha
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, jaro 2008, podzim 2009, podzim 2010.