SP_KOZP Posilování kompetencí osob se zrakovým postižením ( i pro VV)

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Ing., Bc. Petr Karásek (cvičící), PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (zástupce)
Mgr. Radek Pavlíček (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Po 15:15–16:55 centrum
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti získají informace o možnostech posilování specifických kompetencí osob s postižením zraku s využitím praktických ukázek. Hlavními cíli kurzu jsou: rozeznat a osvojit si využití různých typů reedukačních a kompenzačních pomůcek pro zrakově postižené - teorie, praxe; základní seznámení s výpočetní technikou pro osoby se zrakovým postižením (software, hardware).
Osnova
  • Okruhy: 1. Seznámení se službami TyfloCentra Brno, o.p.s., rozdíl mezi službami střediska Tyfloservis, o.p.s. a TyfloCentrum, o.p.s.
  • 2. Co je to kompenzační pomůcka, vyhláška 182/91 Sb. v platném znění, typy kompenzačních pomůcek, digitální zvětšovací lupa, digitální zvětšovací lupa s hlasovou podporou, digitální čtecí zařízení.
  • 3. Funkční poruchy vidění, simulace zrakových vad
  • 4. Optické pomůcky na blízko: lupy příložní, ruční s/ bez osvětlení, lupy stojánkové s/bez osvětlení
  • 5. Lupy na brýle, v brýlích: závěsy, hyperokuláry, lupové brýle
  • 6. Optické pomůcky na střední vzdálenost: systémy Galileovy, Keplerovy
  • 7. Optické pomůcky na dálku: Prizmatické monokuláry, dalekohledové brýle,systémy Galileovy, Keplerovy
  • 8. Neoptické pomůcky: zvětšené písmo, pomůcky na bázi zvětšeného písma, stojany, výřezy, filtry na papír, filtrové brýle, osvětlení
  • 9. Televizní kamerové lupy: stolní, ruční, přenosné - konstrukce, čtecí režimykompenzační pomůcky pro nevidomé a slabozraké: veškeré pomůcky na bázi hmatové, zvukové, příspěvky
  • 10. Elektronický zápisník pro nevidomé (ntb, PAC Mate, Aria, RPT). Ozvučené mobilní telefony.
  • 11. Braillský řádek, braillská tiskárna, srovnání br. řádku a hlasového výstupu, srovnání br. tiskárny a br. řádku.
  • 12. Technické předpoklady pro práci ZP na PC, stručné srovnání všech dostupných speciálních programů pro ZP. Další služby pro ZP, poskytované SONS ČR a jí zřízenými o.p.s.
Literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. 1. vyd. Praha: Septima, 2001, 67 s. ISBN 8072161911. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Čich a chuť u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 stran. ISBN 8072160818. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 40 stran. ISBN 8072160850. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Druhé upravené vydání. Praha: Septima, 1999, 27 stran. ISBN 8072161040. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 s. ISBN 807216080X. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 2. upr. vyd. Praha: Septima, 1998, 91 s. ISBN 8072160516. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá v Tyfloservisu, o.p.s. a TyfloCentru Brno, o.p.s. Všechny zmíněné kompenzační pomůcky si studenti prakticky odzkouší.Účast ve výuce je nutná, zápočet je udělen za aktivní účast v semináři a esej.
Informace učitele
Vybrané literární a internetové zdroje: MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha. Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4 VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 www.braillnet.cz www.sons.cz www.spektra.eu
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.