PdF:SZ7BP_PtZP Patopsych. a zákl. psych. por. - Informace o předmětu
SZ7BP_PtZP Patopsychologie a základy psych. poradenství
Pedagogická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. - Rozvrh
- St 12:30–13:15 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 43 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cíl programu: poskytnout utříděný přehled o jednotlivých kategoriích a tématech patopsychologie a psychopatologie, tématech poradenské psychologie adekvátních pro psychologickou pomoc člověku v kontextu školy a pro komunikaci pedagog-psycholog. Posluchači využijí poznatky z předmětu Psychologie duševního vývoje a Psychopatologie.. Vychází se z "klasického paradigmatu", kdy diagnostika, náprava a psychologické péče je zaměřena na jednotlivce a psychologické intervence vycházejí z eklektického, resp. "racionálního" konceptu.
- Osnova
- Předmět a význam patopsychologie. Vztah mezi patopsychologií a psychopatologií. Otázka normality.
- Poruchy somatického a psychického vývoje.
- Vybrané kategorie z psychopatologie dětského věku a dospívání.
- Mentální retardace. Školsky významné nedostatky ve struktuře nadání. Vývoj řeči v normě a patologii.
- Emoční poruchy v dětství a v dospívání. Neurotické syndromy. Psychická deprivace a subdeprivace. Osobnost dítěte (dospívajícího) v normě a mimo ni. Poruchy aktivity a pozornosti.
- Problémy spojené s nevhodným působením rodiny. Problémy vyvolané negativním působením společnosti.
- Psychopatologie dospívání.
- Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky.
- Faktory ovlivňující způsobilost k zahájení školní docházky. Děti nezpůsobilé zahájit školní docházku v běžném termínu.
- Laterální preference jako problém poradenský.
- Psychologická péče o děti školního věku.
- Nároky školy na žáka. Výkon a školní výkon – vymezení pojmů. Školní prospěch a neprospěch. Teoretické základy školního výkonu. Jednofaktorové a vícefaktorové modely determinant školního výkonu. Faktory ovlivňující školní výkon. Koncepce K.A.Hellera (1995) V. Hrabala st. (1987) a K. Plocka (1982).
- Příčiny a formy abnormního chování. Možnosti korekce. Delinkvence dětí (dospívajících).
- Dítě a školní třída. Osobnostní, sociální a situační determinanty jeho postavení v třídním kolektivu. Typy problémů a způsoby jejich řešení. Osobnost učitele. Konfliktní dyády učitel-žák a možnosti jejich ovlivnění psychologickými intervencemi.
- Zásady přiměřeného výchovného působení na dítě v rodině (obecné i specifické) - teoretická východiska, praktické implikace.
- Fáze prožívání rodičů dítěte, které nesplňuje jejich očekávání podle Elisabeth Kübler-Ross. Zásady psychokorektivní práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání.
- Obecná i specifikovaná doporučení k individuálnímu přístupu učitele k dítěti v rámci vyučování.
- Literatura
- DAN, Jiří. Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 226 s. ISBN 80-210-2948-X. info
- Metody hodnocení
- přednášky, studium v knihovně, zápočet, elektronicky zadaný závěrečný test znalostí
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Znalost povinné literatury a přednesených témat formou elektronicky zadaného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/SZ7BP_PtZP