PdF:Bi1BK_EKOP Ekologie pro ZV - Informace o předmětu
Bi1BK_EKOP Ekologie pro ZV
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (přednášející)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Úvod do problematiky ekologie, ekologické faktory vodního prostředí, podnebí a ekologické faktory ovzduší, ekologické faktory půdy, ekologické faktory výživy a potravy, mezidruhové vztahy, vnitrodruhové vztahy, ekologie populací (demekologie), společenstva (biocenózy), vlastnosti biocenóz, ekosystém.
- Osnova
- 1. Definice, zaměření a úkoly ekologie, návaznost a dělení ekologie; ekologické faktory – zdroje a podmínky existence: vymezení a rozdělení ekologických faktorů, ekologická valence, ekologická nika.
- 2. Nejdůležitější abiotické faktory: světlo, teplota, vlhkost, atmosférický tlak, proudění vzduchu, počasí a podnebí, oheň, obsah plynů, reakce prostředí, salinita, obsah minerálních živin, těžké kovy.
- 3. Antropogenní faktory: zemědělství, průmysl a jiné činnosti, vznik kulturních rostlin a domestikace živočichů, introdukce a reintrodukce.
- 4. Prostředí – komplex faktorů: Biosféra a její členění, obývaná prostředí, vodní prostředí a jeho vlastnosti, půda, bioindikace, adaptace.
- 5. Populace – vymezení, charakteristika a funkce populace, velikost populace a její určování; struktura populace – prostorová struktura (disperze jedinců), zastoupení (poměr) pohlaví, věková a velikostní struktura, sociální struktura; vztahy uvnitř populace.
- 6. Dynamika populace: Natalita (množivost) a mortalita (úmrtnost), typy růstu populace, populační strategie, populační cykly, přirozená regulace početnosti populace.
- 7. Migralita – stěhování a šíření populace: Migralita živočichů, šíření populací rostlin, invaze cizích druhů.
- 8. Vztahy mezi populacemi: Amensalismus (inhibice) a alelopatie, predace, herbivorie (= fytofágie), mycetofágie (= fungivorie) a bakteriofágie, parazitizmus a patogenie, komensalismus, protokooperace a mutualismus, konkurence (= kompetice).
- 9. Potravní vztahy: autotrofie, heterotrofie a mixotrofie, šíře potravních nároků, potravní zaměření.
- 10. Biocenóza: Základní charakteristika a typy biocenóz, struktura biocenóz, druhové bohatství.
- 11. Kvalitativní a kvantitativní vlastnosti biocenóz: Abundance (početnost) a biomasa, frekvence (+ konstance a fidelita), dominance, diverzita (a ekvitabilita), druhová podobnost.
- 12. Dynamika biocenóz: Krátkodobé změny biocenózy, dlouhodobé změny – sukcese; klimax.
- 13. Ekosystém: Charakteristika ekosystému, produktivita a produkce, potravní řetězce, tok energie, ekologické pyramidy, dekompozice, koloběhy látek – cyklus vody, uhlíku, dusíku, fosforu.
- 14. Důležité ekosystémy a struktura jejich společenstev: Ekosystém lesa, louky a pole (agroekosystém); rybníka a řeky; srovnání přirozeného a antropogenního ekosystému.
- 15. Biom: Vegetační pásma – zonobiomy, azonální společenstva – pedobiomy a orobiomy.
- Literatura
- LAŠTŮVKA, Zdeněk a Pavla KREJČOVÁ. Ekologie. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2000, 184 s. ISBN 8085615932. info
- Výukové metody
- Přednášky, domácí teoretická příprava.
- Metody hodnocení
- Colloquium - written choice (abcd) test (from 18 questions minimum 16).
- Informace učitele
- Doporučená literatura: 2. Losos B. a kol.: Ekologie živočichů, SPN, Praha, 1985. 3. Slavíková J.: Ekologie rostlin, SPN, Praha, 1986.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/Bi1BK_EKOP