PdF:CJ2BP_JJAT Jazyková analýza textu - Informace o předmětu
CJ2BP_JJAT Jazyková analýza textu
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ2BP_JJAT/01: St 14:20–15:05 učebna 11, I. Kolářová
CJ2BP_JJAT/02: St 17:05–17:50 učebna 55 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je shrnutí a praktická aplikace získaných poznatků z lingvistických a disciplín, systematická všestranná analýza jazykových textů, zejména z pohledu fonetického, lexikálního, morfologického, pravopisného a syntaktického. Pozornost je věnována nejčastějším pravopisným chybám (interpunkce, psaní velkých písmen, správné psaní souhláskových skupin…), chybám tvaroslovným a dalším tvaroslovným jevům (variantnost koncovek substantiv, variantní tvary sloves, správné psaní a užívání zájmen, skloňování a správné psaní tvarů číslovek…), vhodnému užívání slov, sousloví a dalších víceslovných jednotek slovní zásoby, volbě vhodného výrazu mezi výrazy konkurenčními.
Student absolvováním kurzu získá schopnost:
- provést korekturu textu, identifikovat chyby a nedostatky a vysvětlit je
- opravit stylistické nedostatky v textu
- samostatně analyzovat text podle stanovených požadavků a svoje názory na text zdůvodnit a vysvětlit - Osnova
- 1. Cíle a metody komplexního jazykového rozboru.
- 2. Pravopisné jevy v textu, jejich vysvětlení; oprava pravopisných chyb a jejich zdůvodnění.
- 3. Pravopisné problémy související se zvukovou stránkou jazyka – pravopis zdvojených hlásek, souhláskových skupin.
- 4. Vybrané problémy tvaroslovné:
- – obtížné jevy ve skloňování substantiv domácích a přejatých;
- – tvary zájmen, druhy zájmen; některé problémy při určování druhů zájmen;
- – hláskové alternace při tvoření gramatických tvarů;
- – slovesné tvary a jejich možné funkce ve větě;
- 5. Slovotvorné prostředky a slovotvorné postupy v češtině. Poznávání slov s konkrétními slovotvornými formantem v textu. Významy slovotvorných formantů, nejvíce produktivní formanty v češtině. Kompozita v textu. Funkce a hodnocení stylového zabarvení hybridních kompozit v českých textech. Slovotvorná analýza.
- 6. Stavba slova a využití postupů slovotvorné a tvarotvorné analýzy.
- 7. Využití slov z různých vrstev slovní zásoby v textu, zvážení jejich konkurence. Využití synonym s různým stylovým zabarvením. Důsledky a příčiny spojení antonym v textu.
- 8. Syntaktické funkce slovních druhů. Vyjadřování syntaktických vztahů a významů ve větě prostředky lexikálními a gramatickými.
- Literatura
- Výukové metody
- - Čtení s porozuměním - Řízený rozhovor - Analýza jazykových jevů v textu, syntéza - Problémová metoda
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
Předmět je ukončen zápočtem.
Předpokladem pro získání zápočtu je zvládnutí látky dané osnovami a obsažené v doporučené studijní literatuře. Znalosti a praktické dovednosti analýzy textu budou ověřeny písemkou v zápočtovém týdnu. V písemce je zahrnuto 30-40 jazykových jevů, z nichž student musí úspěšně vyřešit 75 %. - Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=678
Bližší informace o předmětu viz - More information see http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=678 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/CJ2BP_JJAT