PdF:CJ2MP_JVCJ Vývoj spisovné češtiny - Informace o předmětu
CJ2MP_JVCJ Vývoj spisovné češtiny
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Hana Borovská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Hana Borovská, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Rozvrh
- Út 12:30–14:10 učebna 6
- Předpoklady
- absolvované semináře ze staroslověnšiny a historické mluvnice češtiny
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kursu bude student schopen: 1. Uvést hlavní jazykové rysy češtiny v různých fázích jejího vývoje od počátků do doby národního obrození; 2. Charakterizovat různé pravopisné systémy češtiny od nejstarších po současný. Přehled vnějších dějin jazyka českého a jiných kulturních jazyků na našem území (staroslověnštiny, latiny a němčiny), vývoj popisu a kodifikace českého jazyka, teorie spisovného jazyka. Stylistická diferenciace spisovného jazyka v diachronním průřezu. Obohacování slovní zásoby přejímáním, obohacování básnického jazyka, rozvoj odborné terminologie v průběhu vývoje češtiny.
- Osnova
- 1. Zkoumání tzv. vnějších dějin spisovného jazyka českého. 2. Spisovné jazyky na našem území před vznikem česky psané literatury. Latinská a staroslověnská literatura, Kosmova kronika, staroslověnské legendy apod. 3. Čeština ve 12.-13. století. První české texty právní a literární. Grafická realizace prvních českých textů. Úskalí primitivního pravopisu. 4. Vývoj češtiny ve 14. století. Staročeské památky a jejich stylová diferenciace. Slovní zásoba češtiny jako odraz společenské situace. Staročeská syntax. 5. Staročeské slovníky. Klaret a jeho družina. Slovní zásoba v Klaretových slovnících. Jan Hus a jeho přínos pro český jazyk. 6. Vyspělá čeština humanistické epochy, její stylová diferenciace. Syntaktická charakteristika humanistických památek. 7. Gramatické práce 16. století. Náměšťská mluvnice. Jan Blahoslav. Slovníky. 8. Pobělohorské období a problematika jeho hodnocení. Tzv. barokní čeština, barokní literární památky. České gramatiky 17. a 18. století. 9. J. Dobrovský a jeho lingvistické práce. Kodifikace. Práce J. Jungmanna. 10. Kodifikace v období brusičství 19. století. Tzv. Matiční brusy. Vytváření oborových terminologií. 11. Péče o spisovný jazyk koncem 19. století a v 1. polovině 20. století (J. Gebauer, V. Ertl). Pražský lingvistický kroužek, jeho představitelé. 12. Bohemistika a její vývoj ve 2. polovině 20. století a na počátku 21. století. Významné osobnosti: B. Havránek, A. Jedlička, V. Šmilauer, F. Kopečný, F. Daneš aj.
- Literatura
- HAVRÁNEK, Bohuslav: Vývoj spisovného jazyka českého. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979
- Vývoj odborných zájmů o češtinu. Edited by Radoslav Večerka. Vyd. 1. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1988, 140 s. info
- CUŘÍN, František. Vývoj spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 180 s. URL info
- ŠLOSAR, Dušan a Radoslav VEČERKA. Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 142 s. info
- U základů pražské jazykovědné školy. Edited by Josef Vachek. Vyd. 1. Praha: Academia, 1970, 81 s. URL info
- Výukové metody
- Přednáška spojená s následnou diskusí o odborných problémech předmětu.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba absolvovat písemný test, kde studenti volně formulují odpovědi na otázky. Test je bodovaný. Student musí získat alespoň nadpoloviční většinu bodů.
- Informace učitele
- http://is.muni.cz
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Předpokladem pro absolvování předmětu je úspěšné ukončení předmětu CJ2MP_JHMC - Historická mluvnice českého jazyka.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/CJ2MP_JVCJ