MSBK_DMA Didaktika matematiky 1. ročníku ZŠ

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/8/0. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Znalosti týkající se budování a rozvíjení předčíselných představ a geometrické představivosti u dětí předškolního věku. Úspěšné ukončení předmětů MSBK_RMP1 a MSBK_RMP2.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen vysvětlit, jak se žáci 1. ročníku ZŠ seznamují s přirozenými čísly a s operacemi s přirozenými čísly v oboru do dvaceti a jak lze rozvíjet geometrickou představivost žáků v 1. ročníku.
Osnova
  • Různé možnosti zavedení přirozených čísel. Numerace - čtení a zápis čísel, porovnávání, uspořádání čísel v oboru do dvaceti. Vyvození operací s přirozenými čísly - sčítání a odčítání v oboru do dvaceti. Jednoduché slovní úlohy. Rozvíjení geometrické představivosti, tvořivost. Geometrické útvary, tělesa. Symetrie.
Literatura
  • Učebnice matematiky pro 1. ročník ZŠ
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • HEJNÝ, Milan a Naďa STEHLÍKOVÁ. Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999, 123 s. ISBN 80-86039-98-6. info
Výukové metody
Seminář.
Metody hodnocení
seminární práce během semestru, projekt; zápočet
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.