PdF:MSBK_HC5 Hudební činnosti 5 - Informace o předmětu
MSBK_HC5 Hudební činnosti 5
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/0/4. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Hudební hra tvoří základ hudebního vzdělávání zejména u dětí předškolního věku. Charakteristickým rysem pro dané období je rozvoj senzomotorických dovedností. Jejich působením dochází k iniciaci kognitivních funkcí, které vedou k rozvoji tvořivého myšlení, emocionality, k elementárnímu pohybovému projevu v souvislosti se znějící hudbou, k rozvoji komunikativních dovedností. Hudební hra v propojení s literárním textem a výtvarným projevem tvoří základ integrativního pojetí vzdělávání.
- Osnova
- Elementární hudební tvořivost Sledované oblasti: - projevy dětské hudební tvořivosti (melodie a intonace řeči, napodobování zvuků, ..) u dětí předškolního věku - mluvené slovo a pěvecký projev v propojení s rytmickými obměnami realizovanými formou hry na tělo, elementárním pohybovým prvkem, v propojení s hrou na elementární nástroje rytmické bicí – ozvučná dřívka, bubínek atp. - práce s literární předlohou se zaměřením na kulturu mluveného slova a v propojení s výtvarným projevem, pohybem, znějící hudbou - hudební hra a její význam pro spontánní a přirozený projev dítěte, pro rozvoj hudební fantazie a představivosti, hudební paměti - hudebně tvořivé myšlení (fáze motivační, přípravná, vlastní realizace) Ukončení: zkouška 1. U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Hudební činnosti 1 – 5. 2. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. Literatura: TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s. KOŠŤÁL, Erno. Perníková chaloupka. Editio Supraphon. Praha, 1971 GRECMANOVÁ, H. – URBANOVSKÁ, E. – NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc. HANEX, 2000, 159 s. KULHÁNKOVÁ, Eva. Písničky a říkadla s tancem, Praha. Portál, 1999
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška - požadavky viz osnova
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/MSBK_HC5