MSBK_UJKF Úvod do jazykové kultury a fonetika češtiny

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Karla Ondrášková, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Karla Ondrášková, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Předpoklady
Předpokládá se maturita z českého jazyka a literatury.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka předmětu se opírá o požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, který požaduje rozvoj komunikativních kompetencí žáků zaměřujících se na ovládání řeči, schopnost vyjadřovat se, domlouvat se gesty i slovy, komunikovat v běžných životních situacích, ovládat dovednosti předcházející čtení a psaní, zdůrazňují rozvoj slovní zásoby a dovednost využívat informativní a komunikativní prostředky. Cílem předmětu je orientace v otázkách jazykové kultury češtiny a položení základů poznání fonetické stránky jazyka. Studující poznávají jazyk v jeho normě a kodifikaci, seznamují se s kodifikační a jinou odbornou literaturou zachycující jazykovou správnost, je kladen důraz na slohovou vytříbenost komunikace. Při poznávání fonetické stránky jazyka se soustřeďuje studium na náležitou ortoepii v komunikaci, na členění souvislé řeči a na další fonetické a fonologické jevy naší komunikace.
Osnova
  • 1. Pojetí jazykové kultury. 2. Základní předpoklady jazykové kultury, požadavky na kultivované vyjadřování z hlediska kultury řeči. 3. Spisovnost a nespisovnost ve společenské komunikaci. 4. Úzus, norma, kodifikace; pojem jazykové správnosti a stylové vytříbenosti; správnost mluvnická, pravopisná a výslovnostní. 5. Nejčastější jazykové nedostatky, úskalí v normách fonologických, morfologických a syntaktických. 6. Stylová diferenciace jazyka, tendence k jazykové ekonomii. 7. Základní literatura o českém jazyce, kodifikační příručky. 8. Fonetická stránka jazyka, fonetika a fonologie. 9. Akustická stavba řeči; ortofonie a ortoepie. 10. Samohlásky, dvojhlásky a souhlásky; slabiky. 11. Členění souvislé řeči – pauza, intonace, kadence. 12. Výslovnost hláskových skupin v souvislé řeči. 13. Zvuková stavba češtiny a její grafická stránka; pravopis.
Literatura
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla, Helena STRAKOVÁ a František KALANDRA. Cvičení z českého jazyka. Pravopis. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 73 s. ISBN 80-210-2999-4. info
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
  • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001, 108 s. ISBN 80-7289-032-8. info
Výukové metody
Typ výuky: konzultace (8 hodin za semestr). Studti píší seminární práci. Tři průběžné testy jako předpklad připuštění ke zkoušce. Témata seminárních prací: 1. Neverbální komunikace dětí v předškolním věku: a) teoretická studie vycházející z odborné literatury; b) studie založená na výsledcích pozorování a popisu chování a komunikace dětí v MŠ. 2. Slangové výrazy užívané žáky MŠ (zpracování na základě získaných mluvených projevů dětí). 3. Výroba učební pomůcky vhodné k rozlišování slabik a hlásek. Návrh cvičení pro MŠ.
Metody hodnocení
K ověření znalostí slouží průběžné písemné testy.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz
Studenti budou průběžně informováni o studijní literatuře.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.