PdF:MSBK_UJKF Jazyková kultura a fonetika čj - Informace o předmětu
MSBK_UJKF Úvod do jazykové kultury a fonetika češtiny
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/0/8. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Karla Ondrášková, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Karla Ondrášková, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Předpoklady
- Předpokládá se maturita z českého jazyka a literatury.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Výuka předmětu se opírá o požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, který požaduje rozvoj komunikativních kompetencí žáků zaměřujících se na ovládání řeči, schopnost vyjadřovat se, domlouvat se gesty i slovy, komunikovat v běžných životních situacích, ovládat dovednosti předcházející čtení a psaní, zdůrazňují rozvoj slovní zásoby a dovednost využívat informativní a komunikativní prostředky. Cílem předmětu je orientace v otázkách jazykové kultury češtiny a položení základů poznání fonetické stránky jazyka. Studující poznávají jazyk v jeho normě a kodifikaci, seznamují se s kodifikační a jinou odbornou literaturou zachycující jazykovou správnost, je kladen důraz na slohovou vytříbenost komunikace. Při poznávání fonetické stránky jazyka se soustřeďuje studium na náležitou ortoepii v komunikaci, na členění souvislé řeči a na další fonetické a fonologické jevy naší komunikace.
- Osnova
- 1. Pojetí jazykové kultury. 2. Základní předpoklady jazykové kultury, požadavky na kultivované vyjadřování z hlediska kultury řeči. 3. Spisovnost a nespisovnost ve společenské komunikaci. 4. Úzus, norma, kodifikace; pojem jazykové správnosti a stylové vytříbenosti; správnost mluvnická, pravopisná a výslovnostní. 5. Nejčastější jazykové nedostatky, úskalí v normách fonologických, morfologických a syntaktických. 6. Stylová diferenciace jazyka, tendence k jazykové ekonomii. 7. Základní literatura o českém jazyce, kodifikační příručky. 8. Fonetická stránka jazyka, fonetika a fonologie. 9. Akustická stavba řeči; ortofonie a ortoepie. 10. Samohlásky, dvojhlásky a souhlásky; slabiky. 11. Členění souvislé řeči – pauza, intonace, kadence. 12. Výslovnost hláskových skupin v souvislé řeči. 13. Zvuková stavba češtiny a její grafická stránka; pravopis.
- Literatura
- ONDRÁŠKOVÁ, Karla, Helena STRAKOVÁ a František KALANDRA. Cvičení z českého jazyka. Pravopis. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 73 s. ISBN 80-210-2999-4. info
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
- HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001, 108 s. ISBN 80-7289-032-8. info
- Výukové metody
- Typ výuky: konzultace (8 hodin za semestr). Studti píší seminární práci. Tři průběžné testy jako předpklad připuštění ke zkoušce. Témata seminárních prací: 1. Neverbální komunikace dětí v předškolním věku: a) teoretická studie vycházející z odborné literatury; b) studie založená na výsledcích pozorování a popisu chování a komunikace dětí v MŠ. 2. Slangové výrazy užívané žáky MŠ (zpracování na základě získaných mluvených projevů dětí). 3. Výroba učební pomůcky vhodné k rozlišování slabik a hlásek. Návrh cvičení pro MŠ.
- Metody hodnocení
- K ověření znalostí slouží průběžné písemné testy.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz
Studenti budou průběžně informováni o studijní literatuře. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/MSBK_UJKF