PdF:NJ2MP_1DID Didaktika 1 - Informace o předmětu
NJ2MP_1DID Didaktika 1
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ2MP_1DID/01: Po 8:50–10:30 učebna 55
NJ2MP_1DID/02: St 15:15–16:55 učebna 64 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci semestru budou studenti schopni: - porozumět a vysvětlit cíle předmětu Didaktika cizích jazyků na VŠ - vysvětlit cíle, principy, psychologická a lingvistická východiska metodických konceptů užívaných pro výuku cizích jazyků v 19. a 20. století - odůvodnit cíle a principy současné koncepce cizojazyčné výuky
- Osnova
- Plánování, příprava, reflexe vyučovací jednotky, základní pedagogické dokumenty (osnovy, učební plány) se zřetelem k osobnostnímu typu žáka a základním principům moderního cizojazyčného vyučování-učení. Metodické směry didaktiky cizích jazyků, zejména: gramaticko-překladová metoda, přímá metoda, zprostředkovací metoda, audiolingvální a audiovizuální metoda, komunikativní a interkulturní metoda, alternativní metody. 1.Fremdsprachendidaktik als Hochschulfach und wissenschaftliche Disziplin (Ziele, Inhalte, Methoden) Didaktika cizích jazyků jako vysokoškolská studijní disciplína a jako vědní obor (cíle, obsahy, metody). 2.Bezugswissenschaften (Philosophie, Linguistik, Pragmalinguistik, Psycholinguistik - Lerntheorie, Soziolinguistik, allgemeine Didaktik, Psychologie, Kulturwissenschaften, Politologie). Kompetenzen des Sprechers einer Fremdsprache. Pomocné vědy didaktiky cizích jazyků (filozofie, lingvistika, pragmalingvistika, psycholingvistika teorie učení se cizímu jazyku, sociolingvistika, obecná didaktika, psychologie, kulturologie, politologie). Kompetence uživatele cizího jazyka. 3.Methodisch-didaktische Konzepte, insbesondere: Grammatik-Übersetzungsmethode, Direkte Methode, Vermittelnde Methode, Audiolinguale und Audiovisuelle Methode, Kommunikative und Interkulturelle Methode, alternative Methoden. 4.Planung, Vorbereitung, Reflexion der Unterrichtseinheit, wichtige pädagogische Dokumente (Curricula, Lehrpläne) unter Berücksichtigung des Lernertyps und moderner Prinzipien des fremdsprachlichen Lehrens und Lernens.
- Literatura
- JANÍKOVÁ, Věra. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2000, 97 s. 3231/Pd-9/2000-17/92. ISBN 80-210-2344-9. info
- HUNFELD, Hans a Gerhard NEUNER. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts : eine Einführung. Berlin: Langenscheidt, 1992, 184 s. ISBN 3468. info
- HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Edited by Jaroslava Ivanová. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 267 s. ISBN 8024404044. info
- CHODĚRA, Radomír. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2000, 167 s. ISBN 8070421576. info
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- písemný test - alespoň 65% z maximálního počtu bodů
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/NJ2MP_1DID