PdDR_ASVV Alternativní směry ve výchově vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby se studenti hlouběji orientovali ve vybraných alternativních výchovných i vzdělávacích směrech, a to v širším kontextu současného rozvoje pedagogických věd. - porozumět základním pojmům studované disciplíny - vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu - použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb - předkládat odůvodněná stanoviska na základě nově získaných poznatků
Osnova
  • Humanismus, demokracie, pluralismus v pedagogice. Pokusy o klasifikaci alternativních edukačních možností. Historické prameny alternativního myšlení a alternativních pedagogických systémů a reformní pedagogika. Vybrané rysy alternativních výchovných a vzdělávacích postupů. Od alternativních systémů reformní pedagogiky k alternativním školám 60. a 70. let 20. století. Současné možnosti alternativních výchovných a vzdělávacích postupů.
Literatura
  • Literatura bude poskytnuta na konzultacích.
Výukové metody
- teoretická příprava formou konzultací se samostatným studiem odborných zdrojů
Metody hodnocení
Ústní zkouška - student si u zkoušky vylosuje jedno z témat, k úspěšnému splnění předmětu je nutné zodpovědět zvolené téma správně a reagovat na případné dotazy zkoušejícího - esej v rozsahu 6-10 strán, kterou student odevzdá v elektronické // tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu
Informace učitele
PRŮCHA, J. Alternativní školy v západní Evropě. Praha: ÚIV, 1991. PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál,1996. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2000. RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Vlastním nákladem, 1994. RÝDL, K. Inovace školských systémů. Praha: ISV, 2003. SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1996. VÁCLAVÍK, V. Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016.