RJ2MP_DLP1 Dětská literatura 1

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Ivana Ryčlová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dagmar Kyselová
Rozvrh
Út 17:05–17:50 učebna 2
Předpoklady
Dobrá znalost ruštiny.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: uvedení do problematiky dětské literatury; přiblížení vztahu folkloru a dětské literatury; osvojení si historie ruské literatury pro děti; porozumění vztahu dětské literatury a jiných druhů umění; četba čelných reprezentantů ruské dětské literatury
Osnova
  • Osnova dětské literatury
  • 1. Periodizace ruské dětské literatury od středověku do počátku 21. stol.
  • 2. Didaktická a estetická funkce dětské literatury
  • 3. Význam a role folkloru v dětské literatuře
  • 4. Dějiny dětské literatury 1. pol. 19. stol. (A. Puškin, M. Lermontov, V. Odojevskij, P. Jeršov, V. Gogol)
  • 5. Dějiny dětské literatury 2. pol. 19. stol. (I. Turgeněv, N. Někrasov, L. N. Tolstoj, V. Garshin, V. Korolenko, A. P. Čechov)
  • 6. Dětská literatura začátku 20. století (M. Gorkij, K. Balmont)
  • 7. Básnická tvorba K. Čukovského pro děti
  • 8. Dětská tvorba D. Charmse
  • 9. Tvorba S. Maršaka
  • 10. Dětská dobrodružná beletrie v Rusku (V. Katajev, A. Rybakov, V. Kavěrin)
  • 11. Dílo A. Gajdara
  • 12. Povídky N. Nosova, román Sáši Sokolova
Literatura
  • MATHAUSEROVÁ, S. Povídky ze Staré Rusi. Praha : Odeon, 1984. 330 s. 13/32 01-058-84.
  • JELÍNKOVÁ, J. Čítanka z ruského folklóru. Brno : MU, 1991. 163 s. ISNB 80-210-0234-4.
  • ŠVANKMAJER, M. Dějiny Ruska. Praha : NLN, 1995, s. 9-205. ISBN 80-7106-128-X.
  • POSPÍŠIL, I. Panoráma ruské literatury. Boskovice : Albert, 1995, s. 5-20, 81-115, 289-300. ISBN 80-85834-04-9.
  • Dětskaja literatura. Moskva : Vysšaja škola, 2004. 552 s. ISBN 5-06-004536-6.
Výukové metody
přednáška,
Metody hodnocení
Ústní kolokvium v ruštině. Jeho součástí je četba (alespoň 3 knihy) a napsání eseje: 9000 znaků, soupis použité literatury, ruské resumé.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/dok/rfmgr.pl?fakulta=1441;obdobi=3764;kod=ZS1MK_RDL2;furl=%2Fel%2F1441%2Fjaro2008%2FZS1MK_RDL2%2F
Otázky z dětské literatury
1 Сказка, её жанры, собиратели сказок. Своеобразие литературной сказки, её авторы. Сказка и её детский восприниматель.
2 Русские былины и исторические песни, баллада в фольклоре и литературе. Восприятие даннх жанров детским читателем.
3 Специфика русской народной песни (календарные и обрядовые песни). Песня в жизни ребенка и взрослого человека в прошлом и настоящем.
4 Народная и литературная драма. Русский народный театр, история русского официального театра. Значение театра для ребенка и подростка.
5 Проблематика Слова о полку Игореве. Повесть временных лет – значение знания историин для детей и взрослых.
6 Детский фольклор.
7 Становление и развитие детской литературы в России.
8 Произведения русских классиков, интересные для детей (В. А. Жуковский, А. С. Пушкин, А. Погорельский, Н. В. Гоголь, И. С. Тургенев, Ф. М. Достоевский, Л. Н. Толстой и др.)
9 Русская поэзия 19-20 вв. – детям ( Н. А. Некрасов, К. Д. Бальмонт, В. Маяковский, К. И. Чуковский, О. Мандельштам и др.)
10 Литература для детей и о детях (Л. Н. Толстой, М. Горький, , С. Я. Маршак, Д. Хармс, А. П. Гайдар, Л. Ф. Петрушевская, С. Соколов и др. – по собственному выбору).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.