PdF:SC4MK_SGI Sociální geografie - Informace o předmětu
SC4MK_SGI Sociální geografie
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/0/1. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Ing. Dalibor Mahel, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Předpoklady
- Předmět je povinnou součástí kombinovaného magisterského studia oboru Sociální pedagogika. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění úkolů vymezených sylabem předmětu a úspěšným složením zkoušky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Předmět je založen na integraci řady dalších vědních oborů jako například politologie, sociologie, kartografie... Nejvíce jsou zahrnuty základní problémové okruhy socioekonomické geografie a nezbytné doplňující součásti z fyzické geografie. Smyslem předmětu je specifikace civilizačních sfér – kulturních regionů na základě rozboru biologických, socioekonomických a kulturních rozdílů lidské společnosti. Tyto rozdíly jsou podmínkou vývoje a obohacování jednotlivých kultur a zároveň zdrojem napětí. Navazuje vymezení jednotlivých dotykových zón -třecích ploch mezi geokulturními regiony, i uvnitř těchto regionů.
- Osnova
- Biologické rozdíly, socioekonomické rozdíly a kulturní rozdíly jsou příčinou rozdělení lidské společnosti na etnika. Důležitá je rovněž vazba jednotlivých etnik k území. Na základě těchto objektivních rozdílů, ale i subjektivního pocitu sounáležitosti k příslušné etnické skupině se formují národy. Národy se na základě podobností sdružují do civilizačních sfér – geokulturních regionů. Odlišnosti mezi jednotlivými civilizačními sférami, ale i odlišnosti uvnitř sfér, separatismus. Národnostní politika k etnickým menšinám, regionalismus.
- Literatura
- V. Baar: Národy na prahu 21. stol.. Vyd.1. Ostravská Univerzita: Tilia 2002
- www.uu.se/gpdatabase/search.php
- KAGAN, Robert. The return of history and the end of dreams. 1st ed. New York: Alfred A. Knopf, 2008, 115 s. ISBN 9780307269232. info
- KLAPETEK, Martin. Mark Juergensmeyer. Teror v mysli Boží: globální vzestup náboženského násilí (recenze). Studia theologica. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, IX., č. 3, s. 78-79. ISSN 1212-8570. info
- FUKUYAMA, Francis. Konec dějin a poslední člověk. Translated by Michal Prokop. Vyd. 1. Praha: Rybka Publishers, 2002, 379 s. ISBN 80-86182-27-4. info
- HUNTINGTON, Samuel P. Střet civilizací :boj kultur a proměna světového řádu. Vyd. 1. Praha: Rybka Publishers, 2001, v, 447 s. ISBN 80-86182-49-5. info
- WEITHMANN, Michael W. Balkán : 2000 let mezi východem a západem. Translated by Jan Souček - Růžena Dostálová. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 1996, 431 s. ISBN 8070211997. info
- TOMEŠ, Jiří a Radovan JELÍNEK. Dnešní svět :školní atlas. [Praha]: Terra, 1996, 93 s. ISBN 80-902282-0-8. info
- Výukové metody
- Výuka je koncipována formou přednášek; ve vybraných tématech se očekává intenzivnější samostudium studenta. Cílem je proniknout do problematiky předmětu a úspěšně složit zkoušku formou kolokvia.
- Metody hodnocení
- vybraný stát zařadit do geokulturní (civilizační sféry) a subsféry. Specifikovat ve vybraném státě konflikty vnější – se sousedy (na vnější dotykové zóně) i vnitřní – mezi etniky, sociálními skupinami, náboženskými skupinami a charakterizovat aktéry. Popsat zda se jedná o nacionalismus a separatismus, fundamentalismus, etnickou či náboženskou nesnášenlivost, státní terorismus nebo propojení organizovaného zločinu s politikou. Nastínit vývoj konfliktů dle vlastního náhledu.
- Informace učitele
- Lidské rasy. Socioekonomické rozdíly: – porodnost a úmrtnost – zaměstnanost ve sférách – vzdělání a gramotnost – výživa a hlad – bohatý sever a chudý jih. Kulturní rozdíly: - jazyky – náboženství – společný historický vývoj – zvyky, tradice, umění… Vazba k danému území. Definice národa neexistuje, přesto jsou národy přesně vymezené: - územní národy – jazykové národy – kmenové národy – náboženské národy – jazykově-územní národy. Civilizační či geokulturní sféry – Křesťanská – Islámská – Buddhistická – Hinduistická. Kontaktní sféry mezi civilizacemi, vnitřní diferenciace sfér. Praktické příklady jednotlivých kulturních subregionů: – latinskoamerický, - islámský-sunitský a turkický, – buddhistický-lamaistický a hinajánový.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/SC4MK_SGI