SP4BK_SP2d Specializace 2d Somatopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/40. 40 hodin. 18 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Absolvování základů předmětu Somatopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit vědomosti o problematice osob s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním, o možnostech jejich vzdělávání, podpory a stimulace. Na konci semináře budou studenti schopni porozumět specifikům různých druhů tělesného postižení či zdravotního znevýhodnění a využít získané vědomosti v praxi při jejich vzdělávání a podpoře.
Osnova
  • 1. Vývoj přístupů společnosti k tělesně a zdravotně postiženým.
  • 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru.
  • 3. Klasifikace pohybových vad.
  • 4. Centrální obrny při zasažení mozku
  • 5. Centrální obrny při zasažení míchy
  • 6. Centrální obrny při degenerativním onemocnění mozku a míchy
  • 7. Dětská mozková obrna, etiologie, formy DMO, vliv na psychický vývoj.
  • 8. Diparéza (diparetický vývoj, reflexy v 6ti měsících, fixovaná diparéza, terapie, prognóza).
  • 9. Hemiparéza (rozvoj hemiparézy, reflexní zvláštnosti, fixovaná hemiparéza, poškození dominance motoriky ruky, asymetrie hemisfér a řeč, držení těla a chůze, rozdvojené vnímání, narušené sebevědomí a rozvoj osobnosti, terapie, prognóza).
  • 10. Kvadruparéza (rozvoj kvadruparézy, reflexní odpovědi typické pro 6ti měsíční dítě s kvadruparézou, fixovaná kvadruparéza, význam narušeného vnímání, terapie a prognóza).
  • 11. DMO jako kombinované postižení.
  • 12. Symptomatické poruchy řeči u dětí s DMO.
  • 13. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů.
  • 14. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba.
  • 15. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba.
  • 16. Degenerativní poškození pohybového aparátu (artritidy, tuberkulóza kostí a kloubů, artrózy, Bechtěrevova nemoc, aseptické kostní nekrózy).
  • 17. Charakteristika chronických onemocnění (alergie, astma), specifika práce.
  • 18. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění), specifika přístupů.
  • 19. Epileptický syndrom, specifika práce, vliv na vzdělávání.
  • 20. Školský systém vzdělávání jedinců s tělesným postižených (předškolní, základní, střední - legislativa).
  • 21. Integrace tělesně postižených žáků do běžných typů škol (legislativa, podmínky, struktura IVP)
  • 22. Poradenské služby v ČR (poradenští pracovníci na školách, SPC, PPP, IPPP, legislativa). SPC pro tělesně postižené (organizace, význam, zaměření činností).
  • 23. Raná intervence u dětí s vývojovými poruchami (cíle a význam, organizace, legislativa).
  • 24. Specifika práce u dětí v předškolním vzdělávání. Posuzování školní zralosti u dětí s hybným postižením.
  • 25. Lateralita – diagnostika, zřetel k tělesně postiženým, zvláštnosti u amputací, deformací a hemiparéz.
  • 26. Specifika vzdělávání v základních školách pro tělesně postižené (pracovního prostředí, kompenzační a didaktické pomůcky, speciální formy a metody práce – reedukace, kompenzace).
  • 27. Organizace a význam škol při nemocnici (cíle vzdělávání, rozsah a obsah vyučování, hodnocení, herní terapie).
  • 28. Význam, úkoly a organizace škol v ozdravovnách a dětských léčebnách (rozsah vzdělávání, hodnocení, klasifikace žáků ve školách, specifika práce).
  • 29. Předprofesní příprava žáků s tělesným postižením (hlediska přiměřenosti při výběru školy, možnosti poradenství).
  • 30. Profesní orientace tělesně postižených žáků (možnosti vzdělávání v rámci středního školství).
  • 31. Význam práce a pracovního uplatnění tělesně postižených. Zaměstnávání zdravotně postižených občanů.
  • 32. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení.
  • 33. Postižení ve stáří (možnosti a formy péče o seniory).
  • 34. Speciálně pedagogická diagnostika hrubé motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence.
  • 35. Speciálně pedagogická diagnostika jemné motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence.
  • 36. Speciálně pedagogická diagnostika grafomotoriky, kresby a písma u tělesně postižených, pedagogická intervence.
  • 37. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělávání u tělesně postižených jedinců. Užití počítačů u tělesně postižených.
  • 38. Terapie ve speciálně pedagogické péči – úkoly speciálního pedagoga, metody a postupy práce (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, zooterapie).
  • 39. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy.
  • 40. Léčebná rehabilitace u klientů s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda).
Literatura
    povinná literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999, 135 s. ISBN 80-85931-69-9. info
  • Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001, 158 s. ISBN 8072541927. info
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s r.o., 2009, 172 s. speciální pedagogika. ISBN 978-80-7392-094-4. info
Výukové metody
seminář, diskuse, exkurze
Metody hodnocení
seminární práce, písemný test (35 otázek), ústní zkouška
Navazující předměty
Informace učitele
BAZALOVÁ, B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno : 2006, MU. ISBN 80-210-3971-X. BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Integrace handicapovaných na trhu práce v mezinárodních dimenzích. Brno : MSD, 2005. ISBN 80-86633-31-4. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha : TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha : KAROLINUM 1995. ISBN 80-7184-030-0. KÁBELE, F. Rozvíjení hybnosti a řeči u dětí s DMO. Praha : MPSV 1986. Defektologický slovník. Praha : H+H, s.r.o., 2000. ISBN 80- 86022-76-5. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. LOOSEOVÁ, A., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha : Portál, 2001, ISBN 80-7178-540-7. MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno : PdF MU, 2003, ISBN 80-210-3242-1. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. Brno : MU, 2005. ISBN 80- 210-3718-0. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0. PROCHÁZKOVÁ, L. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-094-4. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha : IPPP ČR, 1998. ŠLAPAL, R. Vybrané kapitoly z dětské neurologie pro speciální pedagogy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-017-4. VAĎUROVÁ, H. Sociální aspekty kvality života v onkologii. Brno : MSD, 2006. ISBN80-86633-60-8. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. VÍTEK, J. Medicínská propedeutika. Úvod do neurologie. Úvod do oftalmologie. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-154-6. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. ISBN 80 85931-69-9.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.