PdF:SV4BP_SPX3 Ped. praxe souvislá 3 (výběr.) - Informace o předmětu
SV4BP_SPX3 Pedagogická praxe souvislá 3 (výběrová)
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/0/3. 4 týdny. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předpoklad: SV4BP_SPX2 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- závěrečná pedagogická praxe Závěrečnou praxi mohou studenti absolvovat podle vlastního výběru, buď z oblasti sociální práce, multikulturní výchovy nebo volného času, mimoškolní výchovy atd. V průběhu závěrečné výběrové praxe si budou studenti vést podrobné záznamy, které musí obsahovat charakteristiku zařízení, pracovní náplň, zaznamenávání jednotlivých činností, popřípadě kasuistiky, metody sociální práce, metody her a hrových činností atd. Podle zájmu mohou studenti vystřídat více zařízení.
- Osnova
- Závěrečná pedagogická praxe v rozsahu čtyř týdnů, denně 5 hodin ve vybraném zařízení ve sféře působnosti ministerstva školství, zdravotnictví a ministerstva práce a sociálních věcí. Součástí vzdělávání sociálních pedagogů je pedagogická praxe, kterou studenti absolvují v průběhu celého studia. Zaměření, cíle a úkoly praxe jsou rozvrženy do jednotlivých semestrů. Úkolem praxe je: - představit studentů, budoucím potenciálním sociálním pedagogům okruh možných pracovních příležitostí - rozšířit dovednosti pedagoga v oblasti volného času a sociální práce - představit v různých organizacích obor sociální pedagogika se zaměřením na volný čas a nabídnout prostřednictvím studentů budoucí odborníky pro oblast mimoškolní výchovy, volný čas a sociální práci K této praxi se nabízí široká škála zařízení, institucí a široké spektrum různých volnočasových, mimoškolních i školních aktivit: Internátní domovy pro mládež Dětské domovy Domy sociální péčeŠkolní družiny, školy Různé typy poraden určené dětem nebo např. zaměřené ženy a dívky v tísni Centra sociální prevence Centra pro rodinu a sociální péči Centra volného času pro dětí a mládež, pro dospělé vedené různými organizacemi, zřizované státem apod. Speciální školy Diagnostické ústavy Domovy pro matky s dětmi Krizová centra Nadace Podané ruceAzylové domy Přistěhovalecké tábory Mateřská centra Centra ekologické výchovy Domovy seniorů Charitní zařízení, Český červený kříž, katolická Charita atd. Různé stacionáře Pedagogicko-psychologické poradny Různá kulturní a společenská centra a podobné typy zařízení, institucí, nadací atd., ve kterých lze pracovat s dětmi, mládeží i dospělými lidmi
- Literatura
- ZAPLETAL, Miloš. Hry na hřišti a v tělocvičně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 3, Hry na hřišti a v tělocvičně [Zapletal, 1987] : Velká encyklopedie her. 3, Hry na hřišti a v tělocvičně [Zapletal, 1997]. info
- NĚMEC, Jiří a Tomáš ČECH. Pedagogika volného času pro kombinované studium. E-learningová podpora výuky. Brno. Pedagogická fakulta MU, 2005. URL info
- PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999, 93 s. ISBN 80-210-2033-4. info
- PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času :teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 229 s. ISBN 80-7178-295-5. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Psychohry. Edited by Bohuslav Blažek. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 1995, 186 s. ISBN 8070211393. info
- JŮVA, Vladimír. Muzeopedagogika a pedagogika volného času. Vychovávatel' : časopis pedagógov. Bratislava: Educatio, 1993, roč. 1993, 5/6, s. 16-17. ISSN 0139-6919. info
- Výukové metody
- praxe v odborných zařízeních
- Metody hodnocení
- Typ výuky: pedagog. praxe Závěrečnou praxi mohou studenti absolvovat podle vlastního výběru, buď z oblasti sociální práce, multikulturní výchovy nebo volného času, mimoškolní výchovy atd. V průběhu závěrečné výběrové praxe si budou studenti vést podrobné záznamy, které musí obsahovat charakteristiku zařízení, pracovní náplň, zaznamenávání jednotlivých činností, popřípadě kasuistiky, metody sociální práce, metody her a hrových činností atd. Podle zájmu mohou studenti vystřídat více zařízení. Součástí praxe budou podrobné písemné záznamy, které si student bude vést od prvního po pátý semestr. Jedná se o pedagogické portfolio, které studenti budou předkládat jednak v průběhu jednotlivých praxí, dále bude součástí závěrečné bakalářské zkoušky a v konečném stádiu lze tyto hodnotné materiály předložit budoucímu zaměstnavateli.Obsah portfolia:3x deník praxe (součást souvislé praxe volnočasové, sociální a výběrové)2x analýza a reflexe z pedagogické praxe (součást průběžné praxe volnočasové a sociální)Deník souvislé praxe - výběrová(10 a více stran) Obsahuje charakteristiku a filozofii zařízení, instituce, aktivity, které se student věnuje v rámci praxe, každodenní podrobné zápisy a informace, zaznamenávání metod, jednotlivých činností, případových studií atd., reflexe a analýza pedagogické praxe.Součástí bude hodnocení supervizora a potvrzení o absolvování praxe.Písemné záznamy mohou být obohaceny o různé náměty, hrové aktivity, zajímavé postřehy atd.Konečná podoba záleží na tvořivosti a aktivitě studentů. V závěru praxe studenti předloží deník praxe a potvrzení o absolvování výběrové praxe.Kolokvium zahrnuje reflexe jednotlivých praxí, studenti v rámci semináře představí jednotlivé aspekty své praxe a navzájem si představí výsledky jednotlivých praxí.Závěrečným výstupem z praxe je portfolio, které si studenti připraví pro státní závěrečné zkoušky.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1094
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/SV4BP_SPX3