SZ2BP_DUP2 Seminář k nástinu dějin pedagogiky a úvodu do pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Pěčková (cvičící)
Mgr. Lucie Pištěková (cvičící)
Mgr. Monika Zemská, DiS., Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ2BP_DUP2/01: Po 7:55–8:40 učebna 38, R. Pospíšil
SZ2BP_DUP2/02: Po 8:50–9:35 učebna 38, R. Pospíšil
SZ2BP_DUP2/03: Po 9:45–10:30 učebna 38, R. Pospíšil
SZ2BP_DUP2/04: Po 10:40–11:25 učebna 38, R. Pospíšil
SZ2BP_DUP2/05: Po 12:30–13:15 učebna 38, K. Pěčková
SZ2BP_DUP2/06: Po 13:25–14:10 učebna 38, K. Pěčková
SZ2BP_DUP2/07: Po 14:20–15:05 učebna 38, K. Pěčková
SZ2BP_DUP2/08: Po 16:10–16:55 učebna 38, K. Pěčková
SZ2BP_DUP2/09: Út 9:45–10:30 učebna 38, J. Škrabánková
SZ2BP_DUP2/10: Út 10:40–11:25 učebna 38, J. Škrabánková
SZ2BP_DUP2/11: Út 11:35–12:20 učebna 38, J. Škrabánková
SZ2BP_DUP2/12: Út 12:30–13:15 učebna 38, J. Škrabánková
SZ2BP_DUP2/13: St 7:55–8:40 učebna 38, L. Pištěková
SZ2BP_DUP2/14: St 8:50–9:35 učebna 38, L. Pištěková
SZ2BP_DUP2/15: St 9:45–10:30 učebna 38, L. Pištěková
SZ2BP_DUP2/16: St 10:40–11:25 učebna 38, L. Pištěková
SZ2BP_DUP2/17: St 11:35–12:20 učebna 38, M. Zemská
SZ2BP_DUP2/18: St 12:30–13:15 učebna 38, L. Pištěková
SZ2BP_DUP2/19: St 13:25–14:10 učebna 38, M. Zemská
SZ2BP_DUP2/20: St 14:20–15:05 učebna 38, M. Zemská
SZ2BP_DUP2/21: St 15:15–16:00 učebna 38, M. Zemská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studenti se mají naučit chápat historicko-společenskou podmíněnost výchovy a vzdělávání, znát nejvýznamnější představitele světové a české pedagogiky, jejich díla a pedagogické názory, umět srovnat jednotlivé pedagogické názory a výchovně vzdělávací koncepce v určitých historických epochách i v současnosti a umět postihnout jejich přínos pro současnou dobu i budoucí vývoj. Předmět je základní pedagogickou disciplínou, která slouží k uvedení studentů do stěžejních pedagogických pojmů a jejich vztahů. Zabývá se základy výchovy, pedagogickou terminologií, systematizuje a interpretuje základní pedagogické jevy a zákonitosti. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět základním pojmům studované disciplíny, vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu, použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku a vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb.
Osnova
  • Předmět dějin pedagogiky. Počátky pedagogického myšlení ve starých kulturách Řecka a Říma. Výchova a škola ve středověku. Renesanční pedagogika (More, Rabelais, da Feltre, Montaigne). Pedagogický odkaz J. A. Komenského (život, dílo a pedagogický systém). Vývoj pedagogického myšlení v 17. – 19. století (Locke, Rousseau, Pestalozzi, Herbart, Fröbel, Diesterweg, Ušinskij, Tolstoj, Spencer, Dewey aj.). Vývoj českého školství a pedagogiky (Ryba, Amerling, Filcík, Svoboda, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda aj.). Pedagogický reformismus ve světě. Demokratické tradice české školy. Hlavní směry pedagogiky 20. století – experimentální, existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická pedagogika. Zahraniční pedagogické systémy a české pokrokové tradice jako inspirace pro moderní českou školu. Předmět pedagogiky. Východiska výchovy. Základní pedagogické kategorie a pojmy. Činitelé výchovy. Výchovné cíle. Pedagogické principy. Základy pedagogického výzkumu. Česká výchovně vzdělávací soustava a její vývoj. Vzdělávání a školství ve světě. Alternativnost a pluralismus v pedagogice.
Literatura
  • Pospíšil, Radek. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno : MU Brno, 2009. ISSN 1802-128X.
  • BLATNÝ, Ladislav a Vladimír JŮVA. Kapitoly z dějin pedagogiky [Blatný, 1996]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996, 75 s. ISBN 80-210-1295-1. info
Výukové metody
teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problému a samostatným zpracováním seminární práce
Metody hodnocení
zápočet, seminární práce v rozsahu 6 stránek, kterou student odevzdá v elektronické // tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu, prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání 15 minut a pravidelná docházka studenta na seminář
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wedu
Sylabus předmětu najdete na stránce www.ped.muni.cz/wedu - studium - ke stažení - ostatní. Obsahuje také celkový seznam literatury a dále seznamy pro jednotlivá témata.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.