PdF:SZ2BP_TEV2 Sem. to The. and meth. of edu. - Course Information
SZ2BP_TEV2 Seminar to Theory and methodic of education
Faculty of EducationAutumn 2009
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Jana Krátká, Ph.D. (seminar tutor)
PaedDr. Danuše Filipinská (seminar tutor)
Mgr. Magdalena Švandová (seminar tutor)
Mgr. Patrik Vacek (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová - Timetable of Seminar Groups
- SZ2BP_TEV2/01: Mon 16:10–16:55 pracovna doktorandů, M. Švandová
SZ2BP_TEV2/02: Mon 17:05–17:50 pracovna doktorandů, M. Švandová
SZ2BP_TEV2/03: Mon 18:00–18:45 pracovna doktorandů, M. Švandová
SZ2BP_TEV2/04: Tue 11:35–12:20 pracovna doktorandů, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/05: Tue 12:30–13:15 pracovna doktorandů, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/06: Tue 14:20–15:05 pracovna doktorandů, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/07: Tue 15:15–16:00 pracovna doktorandů, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/08: Tue 16:10–16:55 pracovna doktorandů, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/09: Tue 17:05–17:50 pracovna doktorandů, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/10: Wed 10:40–11:25 pracovna doktorandů, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/11: Wed 11:35–12:20 pracovna doktorandů, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/12: Wed 12:30–13:15 pracovna doktorandů, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/13: Wed 14:20–15:05 pracovna doktorandů, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/14: Wed 15:15–16:00 pracovna doktorandů, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/15: Wed 16:10–16:55 učebna 38, P. Vacek
SZ2BP_TEV2/16: Wed 17:05–17:50 učebna 38, D. Filipinská
SZ2BP_TEV2/17: Wed 18:00–18:45 učebna 38, D. Filipinská - Prerequisites
- The subject is offered to the students of Faculty of Education as a part of general courses.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 29 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives
- The courses is considered to be an introduction for the prospective teachers and aims its attention to theoretical and methodological concepts concerning the formation of individuals personality in individual and socializing contexts. At the end of the course the student will be able to: - understand the basic terminology of the subject - explain the relationships and connections between particular aspects of the subject - use the information acquired in the subject to expand one’s own perspective of the issues studied - create a database of basic technical terms and their mutual relationships - present points of view well-argued on the basis of newly acquired knowledge
- Syllabus
- 1. Conception of global education. 2. Theory and methodics of education during pedagogical studies. 3. Normative and situation concept of education. 4. Discipline and orderlines as social and educational phenomena. 5. School class climate. 6. Aggressiveness and chicane as educational problems. 7. Influence of family for childs education. 8. Educational activities of form teacher. 9. Conception and means of alternative education. 10. Healthy school. 11. Game as an educational tool. 12. Child at the sphere of social influences.
- Literature
- STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
- HORKÁ, Hana and Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy (Alternative schools). Brno: Paido, 1995, 76 pp. ISBN 80-85931-00 -1. info
- KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem :zásady a cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 151 s. ISBN 80-7178-032-4. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA and Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, 157 s. ISBN 80-85298-84-8. info
- BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi :celistvé a otevřené pojetí výchovy; škola plného života - celý život školou; tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis, 1992, 303 s. ISBN 80-85498-18-9. info
- Dětská práva : dokumenty a informační materiály o ochraně dětí. 1. vyd. Praha: Pedagogický ústav J.A. Komenského, 1991, 149 s. info
- Teaching methods
- - theoretical preparation in the form of a seminar with an emphasis on a discussion of relevant issues and independent work on the seminar extended essay - theoretical preparation in the form of a seminar with an emphasis on current educational issues and demanding teaching situations
- Assessment methods
- seminar, credit - a seminar extended essay of 5 pages submitted both in the electronic form and a hard copy to the teacher at a date agreed - a presentation of a seminar task with an outline in the student’s own words of about 15 minutes of length - regular seminar attendance
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2009/SZ2BP_TEV2