PdF:SZ7BP_KOM3 Komunikativní dovednosti 3 - Informace o předmětu
SZ7BP_KOM3 Komunikativní dovednosti III
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Dana Šmerdová (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Předpoklady
- SZ7BP_KOM2 Komunikativní dovednosti 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Jiné omezení: Seminární skupina po 10 studentech - Mateřské obory/plány
- předmět má 101 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz praktickým nácvikem vlastní komunikace studentů při cvičné pedagogické situaci prohlubuje jejich schopnost reflexe a sebereflexe ve vlastní komunikaci, vnímavost a porozumění vzájemným interakcím, a na základě elementárních znalostí z teorie komunikace podporuje rozvoj jejich komunikačních, sociálních a organizačních dovedností se zřetelem k pedagogické situaci. Zaměřuje se na rozbor vzájemných interakcí, jakožto hlavního aspektu komunikace. Soustředí se na rozpoznávání základních vzorců v interakci a pochopení jejích významů v komunikaci. S využitím prvků metody VTI – videonahrávka cvičných výstupů studentů v semináři s následným společným rozborem vybraných úseků, podněcujících dialog a řízenou diskusi mezi studenty podporuje dovednost studentů poskytovat si navzájem konkrétní a vyváženou zpětnou vazbu a efektivní motivaci studentů svoje komunikační dovednosti dále rozvíjet. Učí je uvědomovat si význam sdílení v podnětném a bezpečném prostředí pro efektivní motivaci a spolupráci. Kultivuje jejich schopnost vědomě vytvářet příznivé psychosociální klima jako nezbytnou podmínku budoucí vlastní kvalitní výuky ve školních třídách. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - interpretovat získané vědomosti - aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi
- Osnova
- Komunikace, její význam v životě člověka obecně a její důležitost ve škole.
- Komunikace jako nastroj učitele pro aktivní zapojení žáků do výuky a podporu jejich motivace ke spolupracujícímu chování.
- Obsahová a vztahová rovina komunikace - verbální a neverbální.
- Příznivé psychosociální klima – péče o vztahy ve třídě a motivace ke vzájemné spolupráci jako prevence šikany.
- Podmínky motivace žáků k efektivní spolupráci – smysluplnost a bezpečí.
- Komunikace jako prostředek pro realizaci učitelovy organizace a řízení výuky.
- Problematika kázně a respektu. Podpora spolupráce žáků ve dvojicích a skupinách.
- Hodnocení a zpětná vazba.
- Komunikace, emoce a řešení konfliktů. Základní lidské potřeby.
- Stres a prevence vyhoření.
- Faktory výrazně ovlivňující komunikaci:
- Čas a stres, plánování, příprava na hodinu a dobrá organizace, reálné a dosažitelné cíle.
- Osobnost učitele, rozdílnost žáků.
- Prostor a uspořádání v něm. Počet účastníků v komunikaci, velikost skupin.
- Srozumitelnost jazyka, návaznost na dosažené znalosti a zkušenosti žáků, přiměřenost obsahu a formy výuky k věku a úrovni žáků.
- Principy a vzorce dobré komunikace. Věnování pozornosti a naladěné vedení. Videotrénink interakcí (stručné seznámení s metodou VTI).
- Literatura
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 380 s. ISBN 8073671727. info
- NOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání : o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. 3. aktualiz. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006, 48 s. ISBN 8090187382. info
- KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006, 286 s. ISBN 8090187374. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
- Efektivní učení ve škole. Edited by Dominik Dvořák. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 142 s. ISBN 8071785563. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- Výukové metody
- - teoretická příprava formou semináře s důrazem na aktuální výchovné jevy a náročné pedagogické situace - teoretická příprava formou semináře s důrazem na rozvíjení kompetencí budoucího pedagoga a žáka
- Metody hodnocení
- Zápočet - seminární práce v rozsahu 5 stránek, kterou student odevzdá v elektronické // tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu - prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání 15 minut
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/SZ7BP_KOM3