PdF:ZS1BK_CjC3 Současný český jazyk 3 - Informace o předmětu
ZS1BK_CjC3 Současný český jazyk 3 - skladba
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/0/6. 6 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Předpoklady
- Předpokladem je absolvování předmětu Současný český jazyk II - tvarosloví.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí a dovedností ze skladby současného českého jazyka. Skladba - modalita výpovědi - postojová, jistotní a voluntativní, druhy záporu, slovosled, větné vztahy a jejich vyjádření, větné členy, druhy souvětí, skladební pravopis. Valence slovesa, gramatická struktura věty.
Po absolvování předmětu student:
- zvládá syntaktickou terminologii syntaxe analytické a syntaxe valenční, věty jednoduché a souvětí;
- zvládá komplexní rozbor věty jednoduché a souvětí;
- dokáže vysvětlit i obtížnější skladební jevy.
Zřetel je uplatňován k potřebě výuky skladby na 1. stupni základní školy. - Osnova
- 1. Modalita výpovědi.
- 2. Věty kladné a záporné, druhy záporu.
- 3. Konstrukční zvláštnosti a odchylky od pravidelné mluvnické stavby věty.
- 4. Věty jednočlenné a větné ekvivalenty.
- 5. Slovosled věty jednoduché.
- 6. Větné vztahy a jejich vyjádření.
- 7. Větné členy.
- 8. Věta a souvětí. Věta hlavní a vedlejší.
- 9. Souvětí podřadné. Klasifikace vedlejších vět.
- 10. Souvětí souřadné.
- 11. Stavba složitého souvětí.
- 12. Grafické znázornění stavby věty jednoduché a různých druhů souvětí.
- 13. Interpunkce věty jednoduché a souvětí.
- 14. Pojem valence, valenční pozice, gramatická větná struktura.
- Literatura
- povinná literatura
- HAUSER, Přemysl. Základy skladby češtiny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 108 s. ISBN 80-210-3113-1. info
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
- doporučená literatura
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Cvičení ze skladby pro studující učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2000, 49 s. ISBN 80-210-2422-4. info
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
- Výukové metody
- - Řízený rozhovor;
- problémové metody, metody kritického myšlení (brainstorming, myšlenková mapa...);
- analýza textu, syntéza;
- samostudium;
- individuální testování. - Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
Předmět je zakončen zkouškou.
Základem zkoušky je úspěšné zvládnutí písemky v závěru semestru, prověřující znalost látky dané osnovou předmětu a tematickými okruhy - bližší informace na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=675.
Písemka obsahuje 80-100 dílčích syntaktických jevů, pro dosažení alespoň známky "E" musí student správně vyřešit 85 % úkolů. - Navazující předměty
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=532
Bližší informace o předmětu viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=532 - Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou pro ukončení předmětu zkouškou je složení zkoušky z předmětu ZS1BK_CJC2.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/ZS1BK_CjC3