ZS1BK_RRD5 Řečové dovednosti 5 - RJ

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateryna Hertlová (cvičící)
Garance
PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dagmar Kyselová
Předpoklady
Zvládnutí učiva předmětu ZS1BK_RRD4.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je důkladné praktické procvičení teoretických poznatků z RGR3. tj. průběžné upevňování teoretických znalostí o jednotlivých probíraných slovních druzích a o jejich gramatických kategoriích. Procvičování je realizováno v sadách cvičení. Jednotlivé jevy jsou v rámci češtiny a ruštiny vzájemně konfrontovány, je přihlédnuto k roli interference v procesu osvojování si cizího jazyka. V jednotlivých seminářích se v průběhu semestru nejprve vychází ze základních teoretických pravidel ruské morfologie, teprve pak se přechází k jevům a pravidlům (a výjimkám z nich), které obvykle působí nesnáze studujícím, s cílem odstranit vliv negativní interference. Seminář si zároveň klade za cíl přispět k rozšíření slovní zásoby v oblasti současného ruského jazyka s přihlédnutím ke slovům a výrazům z každodenního života. V hodinách je též cyklicky prověřováno zvládnutí učiva předchozích dvou semestrů formou shrnujících písemných cvičení. Nedílnou součástí studia je i samostatná práce studentů a procvičování v rámci domácí přípravy.
Osnova
  • 1. Kategorie vidu. Tvoření vidových korelací. 2. Kategorie času. Rozkazovací způsob. Podmiňovací způsob. 3. Slovesa pohybu. 4. Slovesné tvary neurčité: příčestí. 5. Slovesné tvary neurčité: přechodníky a jejich morfologické kategorie. 6. Dílčí písemná práce 1. až 5. téma. Příslovce a predikativy, jejich slovnědruhová charakteristika. Stupňování příslovcí. 7. Předložky. Slovnědruhová, lexikálně-sémantická, syntaktická charakteristika ruských předložek. 8. Slovotvorná charakteristika ruských předložek. 9. Spojky. Slovnědruhová, funkčně syntaktická charakteristika spojek. 10. Citoslovce. Slovnědruhová a slovotvorná charakteristika. 11. Částice. Funkčně syntaktická charakteristika částic. 12. Dílčí práce 6. až 11. téma. Shrnutí učiva. 13. Zápočtový test z učiva celého semestru. 14. Udělení zápočtu.
Literatura
  • GLAZUNOVA, O. I. Grammatika russkogo jazyka v upražnenijach i kommentarijach. Morfologija. Sankt-Peterburg: Zlatoust, 2000, 424 s. ISBN 5-86547-136-8.
  • GRENAROVÁ, Renée. Morfologie ruštiny v přehledech a cvičeních. Podstatná jména. Brno: PdF MU, 2005, 88 s. ISBN 80-210-3625-7. info
  • MISTROVÁ, Veronika, Danuše OGANESJANOVÁ a Jelena TREGUBOVÁ. Cvičebnice ruské gramatiky :12000 příkladů s řešením na protější straně. 1. vyd. Praha: Polyglot, 2004, 569 s. ISBN 80-86195-29-5. info
  • GLAZUNOVA, Ol'ga Igorevna. Davajte govorit' po-russki :učebnoje posobije po russkomu jazyku dlja inostrancev. 3-e izd. ispr. Moskva: Russkij jazyk, 2000, 336 s. ISBN 5-200-02827-2. info
  • BALCAR, Milan. Ruská gramatika v kostce. Vyd. 1. Praha: Leda, 1999, 125 s. ISBN 80-85927-56-X. info
  • DOLEŽELOVÁ, Eva a René GRENAROVÁ. Překladová cvičení z ruského tvarosloví : s klíčem. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, 79 s. ISBN 80-210-1881-X. info
  • BALCAR, Milan. Klíč ke Sbírce cvičení k ruské gramatice. Edited by Milan Balcar. V Praze: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1996, 78 s. ISBN 8070792353. info
  • BALCAR, Milan. Sbírka cvičení k ruské gramatice. V Praze: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1996, 99 stran. ISBN 8070793074. info
  • BALCAR, Milan. Ruská gramatika v kostce. Vydání první. V Praze: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1995, 79 stran. ISBN 8070791381. info
  • ČÁRA, Vladimír, Milan BALCAR a Jarmila LADMANOVÁ. Ruská mluvnice pro střední školy. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 197 s. info
Výukové metody
V průběhu studia vypracovávají studenti domácí úkoly a v rámci samostatné práce lexikální cvičení, slohové práce. Studenti pracují individuálně a podílí se také na skupinových projektech. Pravidelná domácí příprava. Průběžně čtou ruské texty.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu 1. Pravidelná aktivní účast na seminářích: tolerance dvou absencí za semestr (bez doložené omluvy). 2. Praktické užívání odborné terminologie a teoretické látky v rámci předmětu RGR3 3. Průběžné plnění zadávaných písemných či ústních úkolů na základě osvojené teoretické látky a odborné terminologie.
Navazující předměty
Informace učitele
Doporučuji pravidelnou průběžnou přípravu na hodiny a samostatnou práci.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.