PdF:ZS1BK_ZSP Základy sociální pedagogiky - Informace o předmětu
ZS1BK_ZSP Základy sociální pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/0/4. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Předpoklady
- Předmět Základy sociální pedagogiky je určen všem studentům učitelských oborů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky. Zaměřuje se na vymezení profese sociálního pedagoga, charakteristiku jeho pracovních činností a kompetencí, podmínek pro výkon profese a možnosti jeho budoucího uplatnění v praxi. Předmět seznamuje studenty s vybranými problémy a tématy sociální pedagogiky (náhradní rodinná péče, ústavní péče, penitenciární péče, sociálněpatologické jevy, ...) .
- Osnova
- Vznik a zdroje sociální pedagogiky jako samostatné vědní disciplíny, vztah k příbuzným a participujícím oborům. Vývoj sociální pedagogiky v historickém kontextu. Cíle, metody a prostředky sociální pedagogiky. Funkce výchovy, socializace a kultivace člověka, obsah a její průběh. Vztah prostředí a výchovy, typologie prostředí, tzv. přirozená prostředí výchovy. Rodina jako primární socializační činitel, poruchy funkcí v rodinném prostředí. Náhradní rodinná péče, definice, rozdělení, aktuální problémy, legislativní zázemí. Ústavní výchova, historie, současná situace. Mládež jako specifická skupina, hodnotová orientace mládeže. Sociální exkluze, rizikové skupiny z hlediska typu sociální exkluze. Vzájemný vztah sociální pedagogiky a sociální práce. Profese sociálního pedagoga. Vymezení kompetencí sociálního pedagoga a sociálního pracovníka, možnosti jejich kooperace. Pomáhající profese. Institucionální zázemí sociální pedagogiky v České republice. Penitenciární péče. Sociálněpatologické jevy a možnosti prevence. Definování aktuálních problémů sociální pedagogiky.
- Literatura
- STŘELEC, Stanislav. Vydavatelem vyžádaný recenzní posudek monografie BAKOŠOVÁ,Z.Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského, 2005, 4 s. ISBN 80-89-236-00-6. info
- JŮVA, Vladimír. A. Hopf. Sociální pedagogika pro učitele. Pedagogika. Praha: UK - PedF, 2002, LII, č. 4, s. 470-471. ISSN 3330-3815. info
- MÜHLPACHR, Pavel a Petr STANÍČEK. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 116 s. ISBN 80-210-2510-7. info
- SPOUSTA, Vladimír. Hromadné sdělovací prostředky a výchova. Kapitola 2.3. In KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, s. 61-77. ISBN 80-7315-004-2. info
- HRONCOVÁ, Jolana, Anna HUDECOVÁ a Tatiana MATULAYOVÁ. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Vyd. 2. V Banskej Bystrici: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici, 2001, 298 s. ISBN 80-8055-476-5. info
- HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele :pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 80-7290-053-6. info
- Výukové metody
- Skupinová práce, individuální práce, brainstorming
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář. Ukončení: zápočet. Požadavky na ukončení: splnění seminárních úkolů a aktivní účast.
- Informace učitele
- Doporučená litaratura: BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava : UK, 1994. ISBN 80-223-0817-X. HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : UK, 2001. ISBN 80-7290-053-6. HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULLAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Banská Bystrica : PF UMB, 2000. KALVACH, Z. Úvod do gerontologie a geriatrie. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-366-0. KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP v Olomouci, 2000. ISBN 80-7067-669-8. KOVAŘÍK, J. a kol. Náhradní rodinná péče v praxi. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-957-7. KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. MAŇÁK, J et al. Kapitoly ze sociální pedagogiky a sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-3. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : SLON, 2003. ISBN 80-86429-19-9. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998. MOŽNÝ, I. Česká společnost . Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-624-1. MÜHLPACHR, P., STANÍČEK, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno : MU, 2001. ISBN 80-210-2510-7. PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8. WOLF, J. a kol. Umění žít a stárnout. Praha : Svoboda, 1982. Témata seminárních prací: Sociální pedagog a sociální pracovník – mají si co říct? Definujte na základě odborné literatury obě profese. Zaměřte se na společné a rozdílné kompetence, úkoly, postupy práce. Věnujte pozornost odborným a osobnostním předpokladům obou profesí. Uchopte téma také z pohledu možné kooperace. Jaká je cesta ke kvalifikaci profese sociálního pedagoga a sociálního pracovníka. Rodina? Mýtus nebo skutečnost? Na základě odborné literatury vymezte rodinu z pohledu uspořádání, typů, charakterizujte její funkci, věnujte pozornost poruchám rodinného uspořádání. Má podle Vás v dnešní společnosti rodina stejné postavení jako v minulosti? Zamyslete se nad otázkou, v čem spočívá nenahraditelnost rodiny. Často diskutovaným tématem dnešní doby je partnerství osob stejného pohlaví. Jaký je Váš názor na tuto otázku (výchova dětí, adopce, umělé oplodnění). Náhradní rodinná péče – všechny děti hledají mámu a tátu! Vymezte pojem náhradní rodinná péče a přesně definujte její jednotlivé formy. Zamyslete se nad klady a zápory jednotlivých forem. Domníváte se, že jakákoliv forma náhradní rodinné péče je lepší než péče ústavní? Našli byste v sobě sílu přijmout dítě z dětského domova? Pokuste se přiblížit nejčastější motivy přijetí dítěte do náhradní rodiny (dohledejte v odborné literatuře, nebo se obraťte na příslušné organizace zabývající se náhradní rodinou péčí). Definujte pojem mezinárodní adopce. Ústavní péče – ano či ne? Ústavní péče je alternativou pro děti bez rodiny. Přesně charakterizujte, co je ústavní péče a jak se liší od náhradní rodinné péče. V čem spatřujete klady a zápory ústavní péče. Existuje podle vás jiná alternativa pro děti, které se ocitly bez rodinného zázemí? To máme mládež! To za našich mladých let nebývalo! Kolem nás jsou často slyšet právě tato slova. Domníváte se, že jsou pravdivá? V čem spatřujete změnu ve skupině mladistvých let 30, 50, 70, 90 dvacátého století? Charakterizujte hodnotovou orientaci mládeže ve stanovených desetiletích. Mládež dnešní doby, jako specifická skupina, má problémy s trávením volného času. Pokuste se nastínit nejširší možnou paletu trávení volného času. Vytvořte přehled institucí se sociálněpedagogickou dimenzí, které nabízejí trávení volného času. Definujte pojem volný čas. Hledejte souvislosti v trávení volného času a prevenci sociálně patologických jevů. Hodie mihi, cras tibi! (Dnes ty mně, zítra já tobě!) Definujte pojem pomáhající profese a pomáhání. Zaměřte svoji pozornost na formy pomáhání v nevládním sektoru a v rámci sektoru vládního. Definujte zátěžové životní situace postmoderního člověka. Zamyslete se nad principy demokratické společnosti a hledejte souvislosti s pomáhajícími profesemi. Okraj společnosti nebo šance začít znovu? Definujte pojem penitenciární péče, věnujte pozornost vědnímu oboru penologie. Stanovte na základě literatury jednotlivé kategorie věznic. V čem spočívá úloha sociálního pedagoga v těchto zařízeních? Pokuste se definovat na základě příslušných dokumentů práva a zájmy odsouzených. Doporučte aktivní využití trávení času odsouzených ve věznici (jaké činnosti byste zařadili do denního režimu odsouzených). Vyjádřete svůj názor na otázku vzdělávání odsouzených. V dnešní době se stále více hovoří o alternativních trestech. Definujte za jaké delikty je možno tyto tresty ukládat a zdůrazněte v čem jsou prospěšné. Věnujte pozornost resocializačním programům odsouzených. Návrhy některých dalších seminárních témat: Fenomén stáří, Bezdomovectví, Subkultury, Prostituce, Svobodné či osamělé matky v tísni, Národnostní menšiny, Migranti, Resocializace, Klíčové situace v životě jedince, Přehled organizací se sociálněpedagogickou dimenzí v ČR.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/ZS1BK_ZSP