PdF:ZS1BP_APB2 Aplikační blok z psych. 2 - Informace o předmětu
ZS1BP_APB2 Aplikační blok z psychologie 2 - Poznávání duševního vývoje
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Otto Čačka
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Otto Čačka - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_APB2/01: St 7:00–7:45 učebna 60, J. Dan
ZS1BP_APB2/02: St 13:25–14:10 učebna 24, J. Dan
ZS1BP_APB2/03: St 14:20–15:05 učebna 24, J. Dan - Předpoklady
- ZS1BP_PsDV Psychologie duš. vývoje
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student achopen provádět samostatné experimentální ověřování poznatků získaných na přednáškách psychologie duševního vývoje o kvalitách dílčích duševních procesů a u dětí v odlišných vývojových stádiích a prověřování vývojového principu u těchto funkcí prostřednictvím srovnávání získaných výsledků. Studenti zároveň poznají psychologické metody a osvojí si jejich aplikaci pro pozdější pedagogicko-psychologickou diagnostiku.
- Osnova
- 1. - Základní metodologické pojmy a principy. - Práva dítěte a obecné principy psychodiagnostiky. - Zvláštnosti pedagogické psychodiagnostiky dětí a dospívajících. 2. - Zjištění úrovně vlastností pozornosti u dětství. - Ověření vývojových změn rozdílových prahů u dětí. - Nástup základních stadií vnímání u dětí. 3. - Ověření vývojových změn preference mechanické a logické paměti. - Vývojový posun výkonnosti dílčích druhů paměti. - Charakteristické znaky vybraných dysfunkcí. 4. - Vývoj porozumění pojmům (slovník) a schopnosti jejich definování. - Zachycení nástupu myšlenkových operací (analýzy, zobecňování a abstrakce). - Rozdíly nástupu vývojových změn myšlenkových operací u hochů a dívek. 5. - Postižení změn charakteru představivosti v průběhu dětství. - Postup vyhasínání expresivity dětské kresby. - Vývoj zájmu o výtvarné umění. 6. - Ověřování míry stability bazální emocionality u dětí. - Využití "řeči citů" a "projekce" v pedagogické diagnostice. - Zjišťování vývojových změn hrové aktivity. 7. - Motivace jako faktor únavy pozornosti. - Proměny vnímání času u dětí. - Dosažené kvality volních procesů u dětí (úroveň cílů, proces rozhodování, znaky volního jednání, anticipace a plánovitost). 8. - Rozvoj sociálních vztahů ve třídě (závislost na skupině a vyspělost sebepojetí). - Zjišťování nástupu a kvalit přátelských vztahů. - Vývojové změny charakteru emocionální komunikace (dynamika, subtilnost a komplexnost). 9. - Ověření nástupu vývojových stadií sebereflexe. - Vývoj empatie a úroveň posuzování jiných. 10. - Dynamika změn vybraných útvarů Jáství u dospívajících. - Výskyt, zaměření a kvalita introspekce dospívajících. - Zjišťování faktorů dosažené úrovně kriterií sebeřízení. 11. - Zkoumání činitelů a změn zájmové orientace. - Vztah zájmů a profesionální orientace. - Charakteristické proměny tvořivosti. 12. - Ověření stability kognitivních stylů dospívajících. - Změny autonomie usuzování a samostanosti rozhodování. - Změny poměru konvergentního a divergeního myšlení při řešení problémů (myšlenkové strategie). 13. - Zjišťování podílu imaginace a racionality ve vědomí dětí a dospívajících. - Zjišťování vazby imaginativních aktivit a úrovně společenského citu. - Porovnání pronikavosti vnímání dětí a dospívajících (chápání poenty obrazů, příběhů, filmu, metafor, symbolů atp.). 14. - Charakteristické vývojové proměny typů charakteru. - Vazba prosociální orientace a charakter projektu životního stylu. - Zaměření a struktura hodnotového vědomí dospívajících. 15 - Zjišťování činitelů a důsledků strachu a úzkosti. - Vývojové změny faktorů a projevů agresivity. - Změny charakteru ventilace tenze u dětí a dospívajících.
- Literatura
- HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, 209 s. ISBN 807290213X. info
- SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005, 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. info
- DAN, Jiří. Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 226 s. ISBN 80-210-2948-X. info
- ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Vyd. 3., opr. Brno: Doplněk, 2002, 382 s. ISBN 8072391070. info
- ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. první. Brno: DOPLNĚK, 2000, 377 s. ISBN 80-7239-060-0. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1992, 106 s. ISBN 80-85467-69-0. info
- Výukové metody
- aktivitivní účast, prezentrace
- Metody hodnocení
- zápočet - seminární práce (10 s), zápočtový test (70%)
- Informace učitele
- http://www.cackon.net/docent
Seminární práce musí zahrnovat vedle „teoretické části“ i „vlastní výzkum“ prezentovaný v klasické osnově závěrečných zpráv (formulace hypotéz, plán výzkumu, sestavení statistických výběrů, popis použité metodiky, průběh výzkumu, statistické zpracování, interpretace výsledků, závěr, diskuse, literatura). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/ZS1BP_APB2