ZS1BP_APP3 Asistentská pedagogická praxe 3 (průběžná)

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1 den v týdnu. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je umožnit studentům pokračovat v počáteční empirické orientaci v současné škole tak, aby se mohl dotvářet komplexní (racionální, dovednostní i postojový) odrazový můstek pro výuku pedagogických a psychologických disciplín, stejně jako předmětových didaktik. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit vztahy mezi učitelem a žáky
použít informace o škole k vlastní profesní motivaci;
vytvořit si představu o primárním vzdělávání;
interpretovat informace zjištěné na základě pozorování vzdělávací práce v primární škole;
Osnova
  • 1. Mezi základní povinností studenta patří nadále tzv. asistentské práce (opravy sešitů, nástěnky, tvorba pracovních materiálů a pomůcek individuální pomoc žákům apod.).
  • 2. Rozšíření odborného portfolia: poznatky, zjištění, výzkumné zprávy a další dokumentace. Hospitační záznamy.
  • 3. Práce učitele s učivem (propojení s předmětem Školní pedagogika II)
  • 4. Individuální práce s dítětem (aplikace poznatků z obecné didaktiky).
  • 5. Rozbor zkušeností z praxe s cvičným učitelem a s učiteli fakulty.
Literatura
  • HORKÁ, Hana. Aktuální přístupy ke školní výchově. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 77-81. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. info
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Český jazyk a literatura - jazykové vyučování včetně slohu. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. druhé. Brno: Paido, 1999, s. 26-31. ISBN 80-85931-73-7. info
  • PROKOPOVÁ, Alice. Do hlubin učitelovy duše. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 53-56. Edice pedagogické literatury, 89. publikace. ISBN 80-85931-73-7. info
  • HAVEL, Jiří a Miroslava NOVOTNÁ. Elementární čtení a psaní. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudební výchova. In Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. PAIDO. Brno: Vladimír Jůva, 1999, s. 57-59. Paido edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Matematika. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. druhé. Brno: Paido, 1999, s. 36-41. Pedagogická literatura. ISBN 80-85931-73-7. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra, Helena MUSILOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Prvouka, vlastivěda a přírodověda obecně. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 42-47. ISBN 80-85931-73-7. info
  • ŠAFROVÁ, Alena. Speciálně pedagogická příprava. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. Brno: Paido, 1999, s. 75-76. ISBN 80-85931-73-7. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Speciálně pedagogická příprava na souvislé praxi. In Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. Brno: Paido, 1999, s. 75-77. ISBN 80-85931-73-7. info
  • MACHALOVÁ, Miloslava. Vlastivědné vyučování a pedagogický konstruktivismus. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 53-56. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. info
Výukové metody
náslechy, rozbory, asistentské práce
Metody hodnocení
Typ ukončení: prezentace portfolia, zápočet
Informace učitele
Praxe je zařazena ve studijním programu každý pátek v semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.