PdF:ZS1BP_CJK5 Kap. ze souč. českého jazyka 5 - Informace o předmětu
ZS1BP_CJK5 Kapitoly ze současného českého jazyka 5
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Eva Minářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh
- Čt 11:35–12:20 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Po ukončení předmětu by student měl být schopen: - vyložit stylistickou teorii a rozumět jí, - vysvětlit nejdůležitější jazykové styly, zvl. styly funkční, - analyzovat text, - komunikovat jazykově a stylisticky správně.
- Osnova
- 1. Základní stylistické pojmosloví. Hlavní teze vývoje české stylistiky 20. století. 2. Teorie stylové diferenciace jazyka jako součást zvládnutí oboru český jazyk. 3. Styly objektivní a styl subjektivní. 4. Funkční styly, jejich dynamika a specifické rysy. 5. Stylová oblast, stylová vrstva, stylový typ. 6. Přínos funkční lingvistiky. 7. Charakteristika vybraných funkčních stylů. 8. Stylistická hodnota výrazových prostředků jazykových a kompozičních.
- Literatura
- Stylistika češtiny. Eva Minářová. Brno: PdF, MU, 2009, 84 s. ISBN 978-80-210-4973-4
- ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Vydání první. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 381 stran. ISBN 9788071069614. info
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
- Výukové metody
- Výukové metody: přednáška - výklad stylistické teorie.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška. Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: dokonalá znalost základní stylistické terminologie, která může být ověřena ústně nebo prověrkou. Obsah písemné práce je dán tematickými okruhy disciplíny a tvoří jej 14 úkolů. Správně musí student vyřešit 11 z nich.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/ZS1BP_CJK5