PdF:ZS1BP_RRD3 Řečové dovednosti 3 - Rj - Informace o předmětu
ZS1BP_RRD3 Řečové dovednosti 3 - RJ
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dagmar Kyselová - Předpoklady
- ZS1BP_RRD2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Důraz je kladen na procvičování teoretických poznatků o morfologickém systému ruštiny v rámci vytváření lingvistického povědomí studentů. Dále je zapotřebí rozvíjet schopnost konfrontovat systém s morfologickým systémem češtiny. Připravit studenty na uplatňování získaných poznatků pro komunikaci v ruském jazyce s ohledem na požadavky, jež jsou v současnosti kladeny na učitele ruského jazyka na ZŠ. Seminář je úzce provázán s predmetem ZS1BK_RGR1, studenti se zabývají morfologickým systémem jazyka prakticky. Teoretická pravidla, poučky a zásady jsou procvičeny v sérii cvičení pro jednotlivá témata. Studenti zkoumají mluvnické kategorie, způsoby vyjadřování mluvnických významů a lexikálně-gramatické třídy slov: slovní druhy, provádějí jazykový rozbor.
- Osnova
- 1. Substantiva 1. skloňování v sg. Procvičování, přiřazování ke vzorům. 2. Substantiva 1. skloňování v sg. Procvičování, přiřazování ke vzorům. Odchylky v sg. 3. Substantiva 1. skloňování v pl. Procvičování, přiřazování ke vzorům. Odchylky v pl. 1. skloňování. 4. Písemná kontrolní práce: substantiva 1. skloňování v singuláru a plurálu. 5. Druhé skloňování podstatných jmen. 6. Druhé skloňování podstatných jmen. Odchylky ve 2. skloňování. 7. Třetí skloňování podstatných jmen. 8. Písemná kontrolní práce: substantiva 2. a 3. skloňování. 9. Přídavná jména a jejich slovnědruhová charakteristika. Vnitřní lexikálně-sémantická klasifikace přídavných jmen. 10. Morfologické kategorie přídavných jmen: paradigmatika, jmenné a složené tvary. 11. Morfologické kategorie přídavných jmen: paradigmatika, kategorie stupňování přídavných jmen. Přízvuk a pravopis přídavných jmen. 12. Shrnutí tématu přídavná jména. Písemná kontrolní práce: přídavná jména. 13. Opakování. Písemná semestrální práce. 14. Udělení zápočtu.
- Literatura
- GLAZUNOVA, O. I. Grammatika russkogo jazyka v upražnenijach i kommentarijach. Morfologija. Sankt-Peterburg: Zlatoust, 2000, 424 s. ISBN 5-86547-136-8.
- SVOBODOVÁ, J. Cvičení z ruské morfologie. Plzeň: ZČU, 2001, 121 s. ISBN 80-7082-725-4.
- GRENAROVÁ, Renée. Morfologie ruštiny v přehledech a cvičeních. Podstatná jména. Brno: PdF MU, 2005, 88 s. ISBN 80-210-3625-7. info
- MISTROVÁ, Veronika, Danuše OGANESJANOVÁ a Jelena TREGUBOVÁ. Cvičebnice ruské gramatiky :12000 příkladů s řešením na protější straně. 1. vyd. Praha: Polyglot, 2004, 569 s. ISBN 80-86195-29-5. info
- BRANDNER, Aleš. Seminární cvičení z morfologie ruštiny. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 92 s. Skriptum. Poř. č. 3351-17/99. ISBN 80-210-3220-0. info
- BRČÁKOVÁ, Dagmar, Veronika MISTROVÁ a Jitka STIESSOVÁ. 15 urokov po russkoj morfologiji. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 176 s. ISBN 8071843962. info
- BRANDNER, Aleš. Seminární cvičení z morfologie ruštiny. První. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2001, 92 s. Skriptum. Poř. č. 3351-17/99. ISBN 80-210-2528-X. info
- GLAZUNOVA, Ol'ga Igorevna. Davajte govorit' po-russki :učebnoje posobije po russkomu jazyku dlja inostrancev. 3-e izd. ispr. Moskva: Russkij jazyk, 2000, 336 s. ISBN 5-200-02827-2. info
- BALCAR, Milan. Ruská gramatika v kostce. Vyd. 1. Praha: Leda, 1999, 125 s. ISBN 80-85927-56-X. info
- DOLEŽELOVÁ, Eva a René GRENAROVÁ. Překladová cvičení z ruského tvarosloví : s klíčem. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, 79 s. ISBN 80-210-1881-X. info
- DLOUHÝ, Miloslav a Vasilij Nikolajevič SPIRIDONOV. Texty a úkoly k jazykovému rozboru z ruštiny : [pomocný učební text]. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998, 134 s. info
- BRANDNER, Aleš. K formirovaniju paradigmy množestvennogo čisla imen suščestviteĺnych v russkom jazyke. In Vestnik Udmurtskogo universiteta. Iževsk (Ruská federace): Udmurtskij gos. universitet, 1996, s. 6-13. Jazykoznanije. info
- BALCAR, Milan. Klíč ke Sbírce cvičení k ruské gramatice. Edited by Milan Balcar. V Praze: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1996, 78 s. ISBN 8070792353. info
- BALCAR, Milan. Sbírka cvičení k ruské gramatice. V Praze: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1996, 99 stran. ISBN 8070793074. info
- BALCAR, Milan. Ruská gramatika v kostce. Vydání první. V Praze: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1995, 79 stran. ISBN 8070791381. info
- URBANOVÁ, Blažena. Cvičení z ruského tvarosloví : podstatná jména, přídavná jména, zájmena, číslovky. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1987, 99 s. info
- ČÁRA, Vladimír, Milan BALCAR a Jarmila LADMANOVÁ. Ruská mluvnice pro střední školy. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 197 s. info
- PUCHLJAKOVÁ, Helena. Sbírka cvičení z morfologie ruštiny. Vyd. 1. Brno: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 202 s. info
- BRANDNER, Aleš. Ruská textová cvičebnice : pro filology-neruštináře. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. info
- Výukové metody
- V průběhu studia vypracovávají studenti domácí úkoly a v rámci samostatné práce lexikální cvičení, slohové práce. Studenti pracují individuálně a podílí se také na skupinových projektech. Pravidelná domácí příprava. Průběžně čtou ruské texty.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu 1. Pravidelná aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadávaných písemných či ústních úkolů na základě osvojené teoretické látky a odborné terminologie. 2. Úspěšné zvládnutí zápočtové písemné práce.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Požadavky k zápočtu 1. Pravidelná aktivní účast na seminářích: tolerance dvou absencí za semestr (bez doložené omluvy). 2. Praktické užívání odborné terminologie a teoretické látky 3. Průběžné plnění zadávaných písemných či ústních úkolů na základě osvojené teoretické látky a odborné terminologie. Doporučují pravidelnou průběžnou přípravu na hodiny a samostatnou práci.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/ZS1BP_RRD3