Bi1MK_ENV3 Praktikum k environmentálnímu vzdělávání a pěstitelství 3

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Předpoklady
Bi1MK_ENV1, Bi1MK_ENV2 nebo Bi1MP_ENV1, Bi1MP_ENV2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
1,porozumět a vysvětlit využití integrovaného tématického vyučování (ITV)nebo projektové výuky s tématem pěstitelství pro environmentální vzdělávání ve školním vzdělávacím programu na základní škole ;
2, použít informace o pedagogickém výzkumu a navštívené škole k dopracování ITV s využitím akčního výzkumu ;
3,vytvořit a ověřit metodické materiály pro environmentální vzdělávání v určitém regionu ;
4,předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí při navrhování a realizaci pedagogického výzkumu v environmentálním vzdělávání na konkrétní škole;
5,na základě nabytých znalostí a dovedností odvodit i neznámé situace pro přípravu projektu ;
6,interpretovat výsledky skupinové seminární práce a výzkumu na konferenci
Osnova
  • 1,využití integrovaného tématického vyučování (ITV)nebo projektové výuky s tématem pěstitelství pro environmentální vzdělávání ve školním vzdělávacím programu na základní škole ; 2,pedagogický výzkumu a ŠVP školy a ITV s využitím akčního výzkumu ; 3,vytváření a ověření metodických materiálů pro environmentální vzdělávání v určitém regionu ; 4,situační učení a příprava projektové výuky 5,"toulavý autobus" 6,interpretace výsledků skupinové seminární práce a výzkumu na konferenci
Literatura
  • JANÍK, Tomáš a Petr KNECHT. Pedagogický výzkum a kurikulární reforma české školy. In Svět výchovy a vzdělávání v reflexi pedagogického výzkumu. Recenzovaný sborník. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, s. 30-41. ISBN 978-80-7394-061-4. info
  • COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy : náměty pro učitele. První vydání. Praha: Fortuna, 2006, 135 stran. ISBN 8071689580. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vnímají a prožívají projektové vyučování žáci a učitelé? In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání. Brno: Paido, 2003, 6 s. ISBN 80-7315-046-8. info
  • JANÍK, Tomáš a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Projektové vyučování. Komenský. 2002, roč. 127, s. 2-4. ISSN 0323-0449. info
  • ŠTÍPKOVÁ, Vlasta. Projektové vyučování na 1. stupni základní školy. Edited by Jiří Havel. 2002, 92 l. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum a vzdělávací politika : vytváření mostů. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 118 s. info
  • KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA, 1995, 81 s. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Kvalitativní pedagogický výzkum. In Kapitoly z metodologie pedagogiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1994, s. 72-76. ISBN 80-210-1031-2. info
Výukové metody
exkurze, zkušenostní učení, diskuse, e-learning, projekt, domácí příprava, prezentace
Metody hodnocení
zpracování případové studie,prezentace, týmová práce, analýza dat, esej
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2011.