CJ2BP_JUCJ Úvod do studia českého jazyka

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh
Út 7:55–8:40 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení se základními jazykovědnými pojmy ve vztahu k rovinám jazyka a se základy jazykovědných disciplín. Student získává obecná poučení o jazyce především z hlediska strukturální lingvistiky, seznamuje se s pojetím národního jazyka a s jeho stratifikací. Základní informace jsou doplněny poučením o postavení češtiny i jiných jazyků v rámci Evropské unie, o Společném referenčním rámci, funkci Jazykového pasu apod., o postavení češtiny jako jazyka mateřského i cizího ve výuce na základní škole. Zařazeny sem jsou též poučení o významu jazyka a jazykové výuky pro rozvoj komunikačních kompetencí ve vzdělávacím procesu. Nedílnou součástí poučení o jazyce je též seznámení s jazykovědnou metodologií a s jazykovědnými příručkami (s mluvnickými pracemi, se slovníky) a časopisy a s významnými osobnostmi české lingvistiky.
Předpokládá se, že po absolvování předmětu student:
- umí vysvětlit vztah mezi jazykem a řečí, pojmy znak, význam, smysl, jazyková situace, národní jazyk, komunikace...;
- definuje základní lingvistické termíny užívané v lingvistických disciplínách;
- zná nejvýznamnější osobnosti české a zahraniční lingvistiky.
Osnova
  • 1. Jazyk a jeho podstata. Znak. Pojem. Význam. Smysl. Jazyk a řeč.
  • 2. Komunikace. Komunikativní situace, komunikativní funkce. Řeč a mluvení jako činnost. Rozvoj komunikačních kompetencí v jazykové výuce, význam rozvoje komunikačních kompetencí pro další vzdělávání.
  • 3. Jazyky přirozené. Jazyky umělé. Jazyk národní. Dialekty. Jazyková situace. Bilingvismus, diglosie. Společenský referenční (jazykový) rámec. Jazykový pas.
  • 4. Původ, vznik a vývoj jazyka. Klasifikace jazyků. Postavení jazyků v evropských zemích.
  • 5. Funkce jazyka. Jazyk a myšlení. Jazyk a společnost.
  • 6. Národní jazyk a jeho stratifikace. Jazyková politika. Jazyková kultura. Jazyk mateřský a jazyk cizí. Postavení češtiny jako jazyka mateřského a jazyka cizího.
  • 7. Struktura jazyka. Jazykové roviny. Jednotky jazykových rovin (foném, morfém, syntagma, věta, text). Gramatické kategorie. Základní termíny.
  • 8. Lingvistika. Lingvistické disciplíny. Lingvistika a další disciplíny (sémantika, pragmatika). Základní lingvistické pojmy.
  • 9. Nástin vývoje lingvistiky. Významné osobnosti české a zahraniční lingvistiky.
Literatura
    povinná literatura
  • Úvod do studia jazyka. Edited by Jiří Černý. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1998, 243 s. ISBN 80-85839-24-5. info
    doporučená literatura
  • ČEJKA, Mirek. Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). In Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1393-1. info
  • SAUSSURE, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Edited by Albert Sechehaye - Charles Bally - Tullio De Mauro, Translated by Fran. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1989, 467 s. ISBN 8020700706. info
  • Vývoj odborných zájmů o češtinu. Edited by Radoslav Večerka. Vyd. 1. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1988, 140 s. info
  • ERHART, Adolf. Základy jazykovědy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 185 s. info
Výukové metody
- přednáška
- prezentace
- samostudium
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška
Předmět je ukončen ústním kolokviem.
Tematické okruhy vycházejí z osnovy, podrobnější okruhy je možné získat na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=98
Kolokvium probíhá formou ústního pohovoru ve skupinách 3-5 studentů. Každý si vylosuje 3 otázky. Odpovědi jsou hodnoceny podle věcné správnosti i podle kultivovanosti vyjadřování.
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=98
Studium předmětu předpokládá znalosti jazykovědné terminologie a praktické znalosti jazykovědných disciplín (zvuková stránka řeči, tvarosloví, skladba, tvoření slov, nauka o slovní zásobě, sloh) v rozsahu osnov pro gymnázia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.