PdF:CJ3BP_JSy1 Současná česká syntax 1 - Informace o předmětu
CJ3BP_JSy1 Současná česká syntax 1
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh
- Po 8:50–10:30 učebna 10
- Předpoklady
- Absolvování předmětu předpokládá úspěšné ukončení předmětu CJ3BP_JMor (Morfologie současného českého jazyka).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem studijního předmětu je osvojení základní syntaktické terminologie a postupu analýzy syntaktických jednotek. Úvodní semináře jsou zaměřeny na klasifikaci výpovědí podle postoje mluvčího a na výpovědní modalitu. Tato problematika je rozšířena o interpretaci výpovědí podle jejich komunikační funkce a o hodnocení jazykových prostředků, které se na vyjadřování komunikačních funkcí výpovědí podílejí. Těžiště další práce spočívá v metodách analýzy věty jednoduché, v určování základních a rozvíjejících větných členů, syntaktických vztahů mezi nimi a jejich vyjadřování v grafickém schématu věty. Na tuto problematiku navazuje poznávání větných struktur na základě valence přísudkového slovesa a jejich zapisování větnými vzorci, problematika sémantické stránky větné struktury a rozlišování tzv. povrchové a hloubkové struktury věty.
Předpokládá se, že v závěru kurzu student:
- ovládá syntaktickou terminologii a terminologii současných syntaktických teorií týkajících se výpovědi a věty jednoduché
- je schopen vysvětlit rozdíl v pojetí stavby jednoduché věty v "tradiční" analytické syntaxi a syntaxi valenční
- dokáže provést komplexní analýzu jednoduché věty z různých hledisek (analytická syntax, valenční syntax).
- vysvětlí vztah mezi formální a sémantickou stránkou věty;
- dokáže správně interpretovat prostředky komunikačních funkcí v závislosti na komunikační situaci a kontextu. - Osnova
- 1. Syntax jako lingvistická disciplína. Syntax sémantická a syntax formální. Významné osobnosti české syntaxe. Významné syntaktické práce.
- 2. Základní syntaktické pojmy: věta, souvětí, text; výpověď, výpovědní spojení, promluva.
- 3. Výpověď. Propoziční obsah výpovědi a komunikační funkce výpovědi.
- 4. Modalita výpovědi, prostředky jejího vyjadřování. Modalita jistotní. Modalita voluntativní.
- 5. Emocionální postoje mluvčího a jejich vyjadřování.
- 6. Větné struktury. Syntaktické vztahy (koordinace, subordinace, apozice, predikace), prostředky jejich vyjadřování.
- 7. Věta jednoduchá. Syntaktické vztahy ve větě jednoduché. Různé pohledy na stavbu věty jednoduché: syntaxe analytická, syntax valenční.
- 8. Větné členy základní a rozvíjející. Věty podmětové a bezpodmětové, větné ekvivalenty.
- 9. Sloveso a jeho valence. Klasifikace větných struktur podle valenčního potenciálu přísudkového slovesa.
- 10. Sémantická stránka větných struktur. Valence a intence. Sémantické role participantů ve větě. Sémantická hierarchizace větné struktury.
- 11. Odchylky od pravidelné syntaktické stavby.
- 12. Aktuální členění výpovědi. Pořádek slov v české větě.
- 13. Možnost využití materiálu Českého národního korpusu pro sledování vybraných syntaktických jevů.
- Literatura
- HAUSER, Přemysl. Cvičení ze současného českého jazyka : skladba. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 95 stran. ISBN 8021028033. info
- Čeština - řeč a jazyk. Edited by Marie Čechová. 2. přeprac. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 407 s. ISBN 80-85866-57-9. info
- GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
- Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
- Výukové metody
- - Řízený rozhovor;
- problémové metody, metody kritického myšlení (brainstorming, myšlenková mapa...);
- analýza textu, syntéza;
- samostudium - Metody hodnocení
- Typ výuky: Seminář.
Předmět je ukončen ústní zkouškou.
1. Předpokladem pro připuštění k ústní zkoušce je úspěšné zvládnutí písemky zaměřené na látku semináře v průběhu semestru. Písemka obsahuje 30-40 dílčích syntaktických jevů, pro klasifikaci výsledku jako úspěšného musí student správné určit 75 % z nich.
2. Obsah ústní zkoušky je dán obsahem osnovy předmětu a okruhy zveřejněnými na webové stránce (viz Odkaz na webovou stránku předmětu). Student si u zkoušky losuje 2 otázky, při odpovědích se hodnotí věcná správnost a kultivované vyjadřování. - Navazující předměty
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1211
Bližší informace o předmětu viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=115 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/CJ3BP_JSy1