PdF:MSBK_TVP1 Pohybové činnosti 1 - Informace o předmětu
MSBK_TVP1 Pohybové činnosti 1 - poznáváme svoje tělo pohybem
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/0/4. 4 hodiny konzultací. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Daniela Jonášová (cvičící)
Mgr. Hana Kopřivová (cvičící)
PaedDr. Vojtěch Nováček, CSc. (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Daniela Jonášová
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu je student schopen porozumět, umět vysvětlit a ovládat vlastní tělo pohybovou činností. Využít průpravná, kondiční a vyrovnávací cvičení při rozcvičení před pohybovým aktem, aplikovat základní sportovně gymnastické, rytmické a taneční činnosti hrou, odpovídající dětem předškolního věku. Využít cvičení při rozvoji pohybových schopností a dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky a smyslových a psychomotorických aktivit.
- Osnova
- 1. Základní pojmy spojené s jednotlivými druhy cvičení, význam cviků a zásady jejich použití. 2. Zdravotně preventivní pohybové aktivity – cvičení vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová a relaxační. 3. Zásady pro přípravu organizmu pro různé pohybové činnosti – technika a účinky jednotlivých cviků, způsoby rozvoje kondičních a koordinačních schopností, podstata únavy, vadné držení těla, svalová dysbalance. 4. Gymnastika hrou – osvojení si správné metodiky nácviku gymnastických cvičení novými netradičními formami. 5. Základní pojmy spojené s tancem, hudebním a rytmickým doprovodem a používaným náčiním, názvy tanců, základní hudebně pohybové hry a činnosti. 6. Psychomotorika, rozvoj jemné motoriky, smyslové a psychomotorické činnosti a hry. Samostatná práce: Konkrétní příklady vhodných cvičení a cvičebních sestav vycházející z probíraných témat dle zadání učitele. Návrh a tvorba netradiční psychomotorické pomůcky v domácích podmínkách.
- Literatura
- Adamírová,J. Psychomotorické hry. Praha: ASPV, 1995
- Guillaud,M. Relaxace v mateřské škole. Praha, 2006.
- Volfová,H. Rozcvičky v mateřské škole. Plzeň: Pedagogické centrum, 2002.
- BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 92 s. 1. dotisk. ISBN 978-80-210-3067-1. info
- DOSTÁLOVÁ, Iva a Ludmila MIKLÁNKOVÁ. Protahování a posilování pro zdraví. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 131 s. ISBN 8085783479. info
- DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte :[tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 137 s. ISBN 80-7178-693-4. info
- BLAHUTKOVA, Marie. Psychomotorika pro každého 2. Sokol. Praha: ČOS - tiskové oddělení, 2002, roč 59, č. 5, s. 11-12. ISSN 0489-6718. info
- HERMOVÁ, Sabine. Psychomotorické hry :92 her zaměřených na motorický rozvoj dětí v mateřské škole. Vyd. 2. Praha: Portál, 1997, 95 s. ISBN 80-7178-139-8. info
- DVOŘÁKOVÁ, Hana. Cvičíme a hrajeme si. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1995, 101 s. ISBN 808578307X. info
- KARÁSKOVÁ, Vlasta. Pohybová čítanka :zásobník cvičení pro děti zdravé i postižené pro jejich rodiče, učitele a vychovatele. Illustrated by Leoš Patka. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1994, 84 s. ISBN 80-85783-01-0. info
- Výukové metody
- Praktická cvičení
- Metody hodnocení
- Samostatná práce s konkrétními příklady vhodných cvičení a cvičebních sestav vycházející z probíraných témat dle zadání učitele. Návrh a tvorba netradiční psychomotorické pomůcky v domácích podmínkách.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: konzultace.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/MSBK_TVP1