MSBP_HC3 Hudební činnosti 3

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Rozvrh
St 15:15–16:55 učebna 21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu je student schopen využívat nástroje Orffova instrumentáře v praxi. Dovede vytvořit partituru k písni. Je schopen použít nástroje OI při práci s textem. Důraz je kladen na mezipředmětové vazby.
Osnova
  • Činnosti instrumentální Témata: Základy hry na zobcovou flétnu Činnosti instrumentální – nástroje Orffova instrumentáře (melodické bicí, rytmické bicí ) Způsob psaní partitur Využití nástrojů pro doprovod k písním, pro rozvoj rytmických dovedností Dramatizace textu – hudební pohádka s využitím nástrojů rytmických a melodických bicích Hudební nástroje v propojení s hudebně pohybovou výchovou Literatura: JURKOVIČ, Pavel. Na dávanou, Supraphon, Praha 1987, 52 s. KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1. – 5. ročníku základní školy. Brno 1985, 68 s. EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s. PACOVSKÁ,Květa. Muzikanti, co děláte?,Panton, 1988, 51 s. ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999, 152 s. ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000, 160 s.
Literatura
  • KNOPOVÁ, Blanka. Lidová píseň- zdroj dětské hudebné kreativity. In Sborník PdF UP Olomouc. Olomouc: UP Olomouc, 1997, s. 39-43. ISBN 80-85783-16-9. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hra- pohyb- dramatizace v integrativním pojetí výuky na 1. stupni školy. Hudební výchova. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996, roč. 1996-1996, č. 4, s. 58-60. ISSN 1210-3683-RS. info
Výukové metody
Praktická průprava:hra na zobcovou flétnu; hra na nástroje Orffova instrumentáře; píseň - text - hra na elementární hudební nástroje
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: 1. zpracování partitury ke 3 písním s využitím elementárních hudebních nástrojů 2. zhudebnění pohádky s využitím nástrojů OI a pohybového prvku 3. ovládnutí základů hry na zobcovou flétnu
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.