MSBP_KI2 Klavírní improvizace 2

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dagmar Ryšánková (cvičící)
Garance
Mgr. Dagmar Ryšánková
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dagmar Ryšánková
Předpoklady
MSBP_KI1 Klavírní improvizace 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si principy klavírní improvizace a využít základní stylizace při doprovodu lidových a umělých písní; osvojit si hru písní se zpěvem s přihlédnutím na potřeby hlasové výchovy a využít klavírního doprovodu při hlasových cvičeních.
Osnova
  • Mollové stupnice (harmonické) a akordy: a, e, h, d, g, c, f.
  • Mollová kadence od bílých kláves.
  • Modulace přes dominantní septakord.
  • Hlasová cvičení v durových tóninách s použitím tóniky a subdominanty v doprovodu.
  • Interpretace přednesové skladby z doporučené literatury.
Literatura
  • RYŠÁNKOVÁ, Dagmar. Výběr písní pro Klavírní improvizaci oboru Učitelství mateřských škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 72 s. 4838. ISBN 978-80-210-4968-0. info
  • KNOPOVÁ, Blanka a Božena KÜFHABEROVÁ. Základy klavírní improvizace, využití klavírní hry v hudebních činnostech na ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 127 s. ISBN 8021011955. info
  • Kleinová, Eliška – Laudová, Věra. Klavírní škola pro SPgŠ. Praha: Supraphon 1986.
  • Košťál, Arnošt. Červená Karkulka. Praha: Supraphon 1971.
  • Košťál, Arnošt. Perníková chaloupka. Praha: Supraphon 1971.
  • Eben, Petr. Svět malých. Praha: Supraphon 1981.
  • Mouryc, František. Hrajeme si, zpíváme - Zpěvník lidových písní. Praha: Kvarta 1993.
  • Hanuš, Jan - Kalabis, Viktor. Skřivánek - Sborník písní pro MŠ. Praha: PANTON 1973.
  • Malým zpěvákům - Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN 1986.
Výukové metody
Osvojování technických cvičení (mollové stupnice a akordy). Praktické využití kadencí, modulace a základních stylizací při klavírním doprovodu písní a hlasových cvičení.
Metody hodnocení
Typ výuky: cvičení. Ukončení: zápočet. Praktické ukončení - požadavky k zápočtu: mollové stupnice a akordy: a, e, h, d, g, c, f. Mollová kadence od bílých kláves. Hra základních hlasových cvičení v durových tóninách po půltónech s použitím tóniky a subdominanty v doprovodu s modulací přes D7. Vedlejší harmonické funkce - II. a VI. stupeň. Hra 25 písní s předehrou a zpěvem. Interpretace přednesové skladby z doporučené literatury.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.