PdF:MSBP_SSoP Seminář k sociální a ped.psy - Informace o předmětu
MSBP_SSoP Seminář k sociální a pedagogické psychologii
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. - Rozvrh
- Út 10:40–11:25 učebna 34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o zvláštnostech předškolního věku z pohledu sociální a pedagogické psychologie ve vztahu k psychologické složce profesní kompetence učitelky MŠ. 1. Specifika sociálně psychologického pohledu na dítě předškolního věku, povahu jeho aktivit a vztahů v kontextu výchovné činnosti učitele MŠ. Možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v práci učitele MŠ. 2. Sociálně psychologická analýza mezilidských interakcí a aktivit jako východisko práce učitele MŠ. Možnosti diagnostiky povahy a kvality interakcí. 3. Socializace a sociální učení. 4. Percepční dovednosti učitele MŠ 5. Komunikace 6. Psychologie skupinového života se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí 7. Možnosti využití technik sociálně psychologického výcviku v přípravě učitele MŠ a v práci s dětmi (aplikace psychoher). 8. Psychologie učení. Dynamika procesu učení a psychologické zákony učení. 9. Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, podmínky a cíl výchovy. Výchovné styly. 10. Pedagogicko psychologické aspekty adaptace dětí na podmínky výchovně vzdělávacích interakcí. 11. Psychologické podmínky a determinanty úspěšnosti dětí v kontextu výchovných aktivit učitele. 12. Osobnost učitele.
- Osnova
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o zvláštnostech předškolního věku z pohledu sociální a pedagogické psychologie ve vztahu k psychologické složce profesní kompetence učitelky MŠ. 1. Specifika sociálně psychologického pohledu na dítě předškolního věku, povahu jeho aktivit a vztahů v kontextu výchovné činnosti učitele MŠ. Možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v práci učitele MŠ. 2. Sociálně psychologická analýza mezilidských interakcí a aktivit jako východisko práce učitele MŠ. Možnosti diagnostiky povahy a kvality interakcí. 3. Socializace a sociální učení. 4. Percepční dovednosti učitele ZŠ 5. Komunikace 6. Psychologie skupinového života se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí 7. Možnosti využití technik sociálně psychologického výcviku v přípravě učitele MŠ a v práci s dětmi (aplikace psychoher). 8. Psychologie učení. Dynamika procesu učení a psychologické zákony učení. 9. Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, podmínky a cíl výchovy. Výchovné styly. 10. Pedagogicko psychologické aspekty adaptace dětí na podmínky výchovně vzdělávacích interakcí. 11. Psychologické podmínky a determinanty úspěšnosti dětí v kontextu výchovných aktivit učitele. 12. Osobnost učitele.
- Literatura
- Výukové metody
- seminární práce, prezentace tématu, skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- zápočet, zápočtový test (70% úspěšnost)
- Informace učitele
- SEMINÁŘ ZE SOCIÁLNÍ A PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGIE PODZIM 2010 Sylabus 1. Socializace – etapy, charakteristika struktury a dynamiky procesu socializace, produkty socializace, kritéria efektivity socializačního procesu (postoj, chování, sociální role, definice, vývoj a změna postojů, měření postojů, postoj a chování). Socializace dítěte v MŠ. 2. Sociální učení – sociální posilování, imitace, identifikace, využití v práci učitele, sociální adaptace, adaptace dítěte na prostředí MŠ, adaptace, adjustace, maladaptace. 3. Percepční dovednosti učitele – vnímání druhého člověka, sebepercepce, chyby v posuzování, praktické využití v práci učitele, sebereflexe, poznávání druhých. 4. Analýza sociální interakce – východisko práce učitele MŠ. Základní formy součinnosti (koexistence, koordinace, kooperace) a mezilidských vztahů (rivalita, soutěžení, reciprocita), konflikt a spolupráce, interakce s druhými (sociální facilitace, konformita, poslušnost, vůdcovství,...), praktická cvičení kooperace, spolupráce. (hry) 5. Komunikace – obsahová a formální analýza, typy komunikace, efektivní komunikace, možnosti kultivace komunikačních dovedností (praktická cvičení schopnosti komunikovat), komunikační dovednosti, neverbální komunikace, dorozumívání mezi lidmi, zpětná vazba. 6. Psychologie skupinového života se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí, interakce předškolních dětí. 7. Možnosti využití technik sociálně psychologického výcviku v přípravě učitele MŠ a v práci s dětmi (aplikace interakčních her). 8. Rodina jako sociální skupina, specifika a rizika výchovy v rodině. Styly výchovy v rodině. 9. Psychologie učení. Dynamika procesu učení zákony učení, druhy učení. 10. Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, podmínky a cíl výchovy. 11. Problémový žák, poruchy chování, ADD/ADHD (LMD) maladaptace ve školním prostředí. Příčiny, přístup učitele. 12. Osobnost dítěte, struktura osobnosti, formování osobnosti, poznávání osobnosti dítěte a její charakteristika, individuální přístup učitele. 13. Osobnost učitele. Požadavky na osobnost učitele MŠ, učitelský stres, metody zvládání stresu, burn-out, předcházení stresu u učitele. 14. Odměna a trest ve výchově předškolního dítěte. 15. Specifické poruchy učení . Projevy, příčiny, přístup k žákům, IVP. Literatura: 1. ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. 2. KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996 3. MERTIN, V., GILERNOVÁ, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školky. Praha: Portál, 2003. 4. MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007. 5. ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Portál, 2007. 6. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998 7. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie II. Praha: Grada 2001 8. KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001 9. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život. Praha: Portál, 1998 10. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995 11. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. 12. HAYESOVÁ. N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998. 13. NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Akademia, 1999
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/MSBP_SSoP